Prosvetni glasnik

566

ДРОСВЕШИ ГЛАСНИК

Нада све предмете и прилике пгре се истичу тиме, што су деца у њима најслободнија. Нигде нису толико остављена сама себи и нигде се не крећу тако слободно и не опредељују толико по својој вољи као овде. С тога су оне и за познавање деце и иарави њихове наЈзгоднија и најбоља прилика. Овде се најбоље позна и пргавко, немирко, и насртљивко, и сталан, мирољубив и озбиљан карактер, као и млитавко, сграшљивица и каишар. И све се то у игри испољи најјасније и за времена, те добре особине наставник може потпомагати а лоше сузбијати и поправљати. 4. Гимнасти^а Онда, кад нема довољно простора и времена за игру, а просга шетња за време одмора није довољна, деца раде гимнастику. Гимнастика има то преимућство над играма, што се може радити и у мањем простору и што исцрпљује све покрете. Сем тога она навикава на сложан рад, ред и посдушност. У играма се развија саморадња и иницијатива воље деч.је, а овде се она навикава, да се нотчињава спољној нотреби или покорава туђој вољи. А пошто је и ово од велике потребе социјалне иди друштвене, то је и Гимнастика скоро увек била међу наставним предметима, и ако јој није увек поклањапа једнака пажња. Наставни програм данашњи одредио је ове радње: 1) вежбање у реду: постројавање редова по један, два, три и четири; ход и трчање у редовима; окретање на лево и на десно. 2) Слободна вежбања у месту: савијање, пружање, махање и окретање главе, удова и трупа. 3) Скакање у висину и у даљину (само за мушке). А ове су радње одређене и за I разред, те се овде само понављају. И ово је доста за неразвијен и нежан организам деце овога разреда. Рад се на справама не мора вршити већ и с тога, што их свака школа не може имати, а оне се и не желе због честих несрећних случајева. Још у „Одржавању реда" напред ми смо изнели како ваља поступати при овоме. Војничка се команда не сме уводити никако, јер Је она и смешна и тешка и сурова за децу. Али опет мора бити нешто слично на њу. Мора бити такта и одсечности. Али зато најпре мора бити одређености. Мора се деци увек напред об.јаснити какав покрет треба да учине и на шта ваља да назе. Јер ако се ово не учинн, деца ће грешити и рад неће имати онога јединства и леиоте које би иначе имао; а онда не би било од њега ни оне и онолике користи за душу, колико би је било иначе. Што више јединства то боље. Вежбања у реду најбоље се врше у дворишту, кадјелепо време. Зато за њих ваља и узимати (а не одређивати) часове онда, кад је време најлепше. Вежбања у месту могу се чинити и у школи и у ходнику и у дворишту. То су најобичнији покрети, који се могу чинити и између часова увек па и за време самих часова, кад ,је нпр. моно-