Prosvetni glasnik
297
ии .10 је по свршеној шко.т у јавни живот, две трећине мушкарада постали су занатлије, од девојчица 2000 се одало трговачким иословима, 1850 добило је службу у туђим кућама; Фабричким радницама постало је само 260. Како Верлинац мало седи на једном месту, доказује то, што је само за време једне пгколске године 20.108 деце због селидбе у самом граду променило школу, 8.300 оставило Берлин. Број судски кажњене деце стално опада: 1898. било је још 359 — 0,18 одсто, а у последњој години још само 276 = = 0,12 од сто. По вероис-повести 197848 ученика су јеванђелске вере, 20937 су католичке, 4240 јеврејске и 1237 су покрштени; поред тога су заступљене све могуће секте, па чак и мормони. Што се тиче матерњега језнка, значајно је, да брзо расте број деце, која говоре пољски — било нх је 2683 (наспрам 2385 у прошлој години). Да је постављање учитељица скупље но шго се чини према нлатама, доказује тај Факат, што је број пенсионованих дама дупло већи но број учитеља; у добијању одсустава оне су надмашиле учитеље чак за три пут. Из овога се види, да у извештају има врло мало повољнога за учитељиџе, што се тиче њихова здравља. Мушки су, како се чини, много више дорасли оиасностима учитељскога позпва, дакле су подобнији за давање отпора. Овај Факат не доказује, да учитељице „мање вреде", али онет довољно доказује, да „другачије вреде". Има позива, за које женски организам није створен. Једва се може цредставити, колико сметњи настави чине многа одсуствовања. А о трошку нећемо ни да говоримо. Ово треба да имају на уму они, који мисле, да су учитељице исто што и учитељи и — пре свега јевтиније. Јевтино и добро ретко су заједно. (Беи(;зсћег ГгићН п§, 1907, св. 4, стр. 228). * Матерински курсови.— Госпођа Кдара Еберт држалајеу Немачкој курсове за одрасле девојке, младе жене и матере курсове о свима питањима Физичке, моралне и педагошке прнроде, која се тичу материнства. Она при том полази од ове мисли, да младе матере при стуцању у брак морају бити обавештене о тајнама свога властитог тела, о хигијегги трудноће и неговања одојчади, као и о о^новама натке о васпитању, или, ако то не, онда морају бар (Тити обавезне, да ово надокнаде првих месеца свога брака. Основицу за та знања треба да положе сад ова нредавања. Она треба да оспособе ученице, да на основи стечених знања буду срећне матере здраве деце. Ова су цредавања држана у разним местима у Немачкој по неколико дана једно за другим и деле се у групе: 1. Увод: Посматрања о љубави у браку. — Мис-ија материна. — Анатомија и Физиологија човечја тела. 2. Дужност здравога родитељства. — Постанак човека. — Васпитање пре порођаја. 3. Порођај. — Бабине. — Неговање одојчета. — Неговање, храњење, одевање и одржавање код детета кад расте. 4. Дечје болести. — Неговање болесна детета. — Васпптање. — Педагошке реФорме. Овим курсовима хоће се нарочито да се помогне ширењу идеја вегетаризма, трезвености и реФорме васпитања девојака за здраве жене и матере. До сада су у неколико места до краја месеца марта држана ова предавања, која се у неку руку могу сматрати као „сексуално обавештење" женскиња. ❖ Немачко друштво за сузбијање полних болести држаће 24. и 25. маја у Манхајму трећи годигањи конгрес. Као једина тема за расправљање