Prosvetni glasnik

309

б). Слаби и осредњи ученици, а тако и они који понављају разред, треба да буду испитани из више наставних предмета, да би се поузданије одлучило о њихову преласку у старији разред. Ове ћете одлуке доносити по своме уверењу на основи брижљивог испитивања. али ни један ученик не сме прећи у старији разред (осим случајева под II. 1. д. ових напомена), ако је из већине наставних предмета показао неповољан успех, нити може остати да понови разред због неуспеха из једног предмета, ако је у осталим важнијим предметима показао повољан успех. в). Ако у некој школи има могућности да се ученици за успех у настави и исправно владање награде књигама, треба из више наставних предмета испитати ученике, који се предлажу за награду. Ви Кете одлучити и забележити који ученици могу бити награђени. г). У школама у којима нађете да је наставник својо ученике оцењивао сувише строго или сувише благо, дуже ћете се задржати испитујући ученике ради оцене њихова успеха и одлуке о преласку у старији разред, него у школама у којима је оцењивање било тачно. У таквом случају важиће само она оцена коју Ви ученику забележите. д). У школама у којима ученици покажу слабији успех без своје к >ивице, на пр. због прекида у настави, променена ставнака или одсуствовања наставничког, дуже ћете се задржати на иепитивању свих ученика. У том случају гледаћете да у старији разред преведете све оне ученике за које има наде, да ће до године код вредног наставника моћи накнадити што су ове године изгубили. ђ). У главну записницу забележићете поред осталога: 1. број уписаних ученика у почетку школске године; 2. број ученика на крају школ. године; 3. број ученика на испиту ; 4. број ученика који прелазе у старији разред ; 5. имена ученика, који остају да понављају разред, и 6. имена ученика који нису били на испиту. 2. Пошто је учитељ у првом реду васпитач народне омладине, при оцењивању његова рада не смете се ограничити на успехе његове у настави, већ треба да обратите пажњу и на васпитну дисциплину и на васпитање у ужем смислу, а наставу да цените по њеној васпитној вредности. а). На годишњем испиту не може се увек познати које је мере за васпитну дисциплину наставник упогребљавао у току школске године и какви су резултати тих мера. Али се ипак може утврдити или крајњи неуспех, кад су на пр. ученици и на испиту, у присуству министарског изасланика и гостију, немирни, кад без икаква реда улазе у учионицу и из ње излазе, кад се неправилно за реч јављају итд., или особити успех, кад су на пр. ученици не само чисти и чисто одевени на испиту, него се по њиховим књигама и другим стварима, а нарочито по годишњим радовима (цртанкама и нисанкама и женским рукотворинама види, да су код њих образоване за ваопитање неопходно потребне посредне врлине (чистоћа, тачност, уредност и др.). б. При оцењивању учитељева успеха у настави, не смете сметнути с ума, пре свега, главни задатак васпитне иаставе: многострано интересовање, а зати.м и задатке појединих наставних предмета,