Prosvetni glasnik

320

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

У оетадим, да је овакав школски надзор добар, усвојила би га бдрем још која држава; овако је то наш слецијаллтет, кога нигде у свету нема. И, што је најчудноватије, ми смо ово нмали н као рђаво одбацили, а после као добро повратили, да сад опет констатујемо како не ваља. Из овогодишњих надзорничких извештаја види се, да су готово сви за стални надзор. Против стадног гаколског надзора није се изјаснио ни један, само што неколлцина аих преко тог питања прелазе ћутом, можда зато што су пређе били против сталног надзора, на им је незгодно сад признати своју заблуду, или држе да је још непопуларно то рећи. Ево из надзорничких нзвештаЈ а неколико мишљења о овом питању: Грех је што је укинут сталан школски надзор. Није све учитељство било за то. У срезу Н. сем двојице сви остали учитељи су за сталан школски надзор. За овај крај треба одмах завести ма и привремено сталан надзор, само не остављати дале овакокакоје. Треба имати у округу неког, који ће сузбијати немарљивост општинских власти. Треба учитеље чешће и иреко целе годино упућивати, а не само о испиту. Сталан надзор је иотребан ради тога, да би сви учитељи радили једнообразно, јер сад, и ако су сви спремни, опет не И ДУ У једном правцу. Сваки је данас остављен самом себи и ради како ко зна; нема никог да упућује и уравњује. Сад је напуштено, што је пређе, за време ст. надзора, било (шк, баште, продужне школе и др.). Ако не буде сталног надзора, учитељи ће и даље радити како ко хоће, чекајући испит као неку непогоду, не баш опасну, јер је ипак повољна оцена сигурна, а она даје све. Учитељи раде добро, али је због других сталан надзор врло потребан. И т. д. Што се тиче тога, какав стални надзор треба завести, о том налазимо овака мишљења: При постављању сталних шк. надзорника треба гледати више на јаче познавање школе и њених прилика, него на већу стручну спрему. Најбољи су педагози, који су били и учитељи и старији учитељи. Стални надзорник треба да има више научне и спреме од подчињених му учитеља. Погрешно је мишљење да је за сталног надзорника довољно бити само старији и добар учитељ. Стални надзор треба вратити, али не као пређашњи, него с јачом спремом и треба мање администрације, а више упућивања. Кад се овоме дода и то, да је министар просвете у више округа морао ослободити од рада у школи оне учитеље, који су деловође окр. школског одбора, онда се види, да и нагоминалност посла администрације траже засебно лице које ће се о школама старати. Сви дакле разлози траже сталне шк. надзорнике ма у ком облику.