Prosvetni glasnik

70

ним инструментила и образовање музикаднога схватања за решавање свију оркестарских и сол.о задатака. — Остали оркестарски инструменти нису се предавади, јер шкода не расподаже довољним средствима, да набави нотребне наставнике и инструменте. 3., Соло иевање : елемеати певања, образовање гдаса и технике до усавршепости за концертно невање. —• Уз соло певање требало би да су и вежбања за драмско престављање. Ади то се још не предаје, јер шкода нема ни простора, ни средстава да набави за то учитеље. 4. Целокуина теорија музике: Наука о хармонији, контрапункт, познавање инструмената, наука о музичким обдицима, читање мањих партитура. — Остале дисципдине, које овој групи припадају: наука о инструментацији, читање оркестарских партитура, унрављање (дириговање) музичким зборовима — не могу се још у свој потпуности предавати, јер немамо ни нростора ни свих инструмената, да би могли направити потпун шкодски оркестар. II. Саоредни и обавезни иредмети за све ученике осим оних, који имају дотични предмет као струку, јесу: 1. Клавир: Развијање технике до ступња који је потребанза опште музичко образовање. 2. Певање у хору: Вежбања за иогађање тонова, певање рпта \'181а, хорске сол#еђе, изучавање хорскнх дела. 3. Теорија: Наука о музичким основима, наука о хармонији, наука о музичким Формама. Историја музике. (Естетика музике, акустика. Ови се предмети још не предају засебно, јер школа није у стању да плати наставника). За сваки главни иредмет има два одсека: нижи и виши одсек. Сваки одсек подељен је на три године. За клавир и виолину, осим нижег и вишег одсека, има још и иочетнички одсек, који траје две године, и у који се примају ученицн без икаквог музичког знања. Осим овога у овој школи установљен је и нарочити наставнички курс , који спрема кандидате за учитеље музике и певања у средњим школама. Овај курс траје три године, а у њега се примају по испиту кандидати, који већ знају основну теорију музике, а свирају или виолину или клавир, и то: виолину поуздано до Кајзерових етида и до треће позиције, а клавир до Хајднових соната. В. Наставници Ш^о^ле, шта су предавахди, са ко^ди^о часова. 1., Стеван Ст. Мокрањац предавао је. а) целокуину теорију са 6 часова недељно, као главни и као споредни предмет. — Теорију као споредни предмет учили су сви ученици подељени у три групе. Теорију као главни предмет учило је осам ученика наставничког курса. б) соло аевање — 9 ученика са 6 часова недељно. в) солфеђо и хорско иевање — као споредан предмет за све ученике са 4 часа недељно. 2., Цветко МанојловиК нредавао је клавир са 16 часова недељно, а имао је 26 ученика.