Prosvetni glasnik

СЛУЖБЕНИ ДЕО

441

свему потребноме распитате код наставника и чланова школског одбора. Ако наиђете на ма какву неправилност у овом погледу, Ви ћете се постарати, да сазнате до кога је за то кривида. Нарочиту ћете пажњу обратити на стање школских зграда и школског намештаја, школских и народних књижница и наставних средстава. II Главни посао Ваш може се на ово двоје свести: 1, да се тачно уверите о успеху ученика и на основи тога да одлучите о њихову превођењу у старији разред, и -2, да савесно оцените рад наставников, и његов успех да обележите ^аконом лредвиђеним оценама (чл. 48). 1. Да бнсте ученике правилно оценили морате сваког ученика испитати бар из једног наставног предмета, а слабе и понављаче као и оне који се предлажу за награду и из више наставних предмета. Дуже Кете се задржати на испитивању ученика код наставника који је сувише благ или сувише строг у оцењивању и у школама у којима су ученици показали слабији успех без своје кривице, на пр. због прекида у настави, због промене наставника, и др. Одлуку о прелазу у старији разред и о награђивању ученика доносите Ви у споразуму са наставником. Ниједан ученик не сме прећи у старији разред, ако је из већине наставних предмета показао неповољан успех, нити може остати да понови разред због неуспеха само пз једног предмета. Где су ученици показали слабији успех због нередовних прилика у школи, можете превести у старији разред све оне ученике, за које има наде, да ће до године код вредног наставника моћи накнадити што су ове године изгубили. 2. Пошто је учитељ у првом реду васпитач народне омладине, при оцењивању његова рада не смете се ограничити на успехе његове у настави, већ треба да обратите пажњу и на васпитну дисциплину и на васпитање у ужем смислу, а наставу да цените по њеној васпитној в^едности. а.) На годишњем испиту не може се увек познати које је мере за васпитну дисциплину наставник употребљавао у току школске године и какви су резултати тих мера. Али се ипак може утврдити или крајњи неуспех, кад су на пр. ученици и на испиту, у присуству министарског изасланика и гостију. немирни, кад без икаква реда улазе у учионицу и из ње излазе, кад се неправилно за реч јављају и т. д., или особити успех, кад су нпр. ученици не само чисти и чисто одевени на испиту, него се по њиховим књигама и другим стварима, а нарочито по годишњим радовима (цртанкама и писанкама, и женским рукотворинама) види, да су код њих образоване за васпитање неопходно потребне посредне врлине (чистоћа, тачност, уредност и др.). б.) При оцењивању учитељева успеха у настави, не смете сметнуги с ума, пре свега, главни задатак васпитне наставе, многострано интересовање, а затим и задатке појединих наставних предмета, који су обележени, укратко, у наставним плановима и програмима за народне школе у краљевини Србији. Да бисте се уверили да ли је наставник умео своје ученике заинтересовати за сазнавање истина, за испитивање узрочности појавама, за лепоте у природи и уметности, да ли их је умео одуше-