Prosvetni glasnik

92

ПРОСВМТНИ ГЛАСНИК

се акумудатори пуне у почетку пруге и на кра,ју, где се кола задрже, док се изврши пуњење или док се празни акумудатори замене пуним. Овај систем вожње врдо је подесан, много подеснији од свих остадих система. Еода са акумудаторима корисно могу посдужити, кад се поквари пгго на прузи поменутих сиетема са две шине иди на динамомашини, због чега саобраћај мора да се прекине. У том сдучају употребљавају се кода са акумудаторима. У Француској у посдедае време направљена је једна докомотива са акумудаторима, која сдужи за брзи воз, коме даје брзину од 100 км. у чаеу. Ова је локомотива употребљива само за возове, који нису много оптерећени. Поред свих добрих страна код кода са акумудаторима има и мана. Прва је незгода, што су акумудатори тешки, а сваки од њих може да да напон само до 2 Водта. За наион од 100 Водти морамо узети 50 акумудатора, који опет не дају довољиу снагу за терање трамваЈСКИх кода. Тежина самих акумудатора у еваким кодима износи 2—8000 кгр., што доста отежава кретање. Ссм тога акумудатори су доста скупи и врдо осетљиви при потресу иди судару кола, и лако се разбијају. Овај посдедњи недостатак откдоњен је тиме, што су одовне пдоче боље намештене и што се сад акумудатори пуне пиктијастом а не течном материјом. Због незгода, које још нису откдоњене, и није овај систем вожње тако распроетрт, колико би требадо очекивати. Да би боље удице у појединим варошима изгдедаде лепше, избегава се увођење система, код кога струја долази у колске моторе преко спроводника у ваздуху, а уводи се ова,ј систем са акумулаторима иди систем са довођењем струје кроз спроводнике у земљи. Дакле, уводи се мегаовита вожња, код које су моторска кола удешена за довођење струје преко сироводника у ваздуху и из акумулатора, који су смештени у кодима. У Минхену, на крају, где престаје ваздушна мрежа довођача струје, надазе се нарочите акумудаторске докомотиве, за које се прикачињу трамвајска кола и тако се вожња продужује у удице, које су без жица-спроводника. * * Електрична вожња је много подеснија, а што је гдавно, и јевтинија од коњске вожње. Зато свуда електрична вожња истискује коњску вожњу. Коњи могу да вуку само једна кола и то но, више мање, равном земљишту, док едектрична снага може вући једна или више кода и уз брдо. Истина намештање пруге (сем пруге за кола са акумудаторима) за електричну вожњу с^аје више него за коњску или парну вожњу, али су сами трошкови придиком вожње мањи. За велике даљине употребљава се само наизменична и триФазна наизменична струја. При употреби триФазне струје морамо имати три спроводника, услед чега се трошкови око намештања повећавају, ади се добија. у снази,