Prosvetni glasnik

104

просветни гласник

један нов начин тумачења: објашњење непознатих речи помоћу познатих. Али пример није једини поступак коме ћемо ми прибећи. Синонимија, истицање противности, етимологија, дефиниција, пружиће нам друга средства. Разуме се по себи да ће проФесор, који, преко сваког сата у години, треба да има у памети тачан списак речи које знају ученици, најбоље пресудити који поступ; к треба изабрати у једном датом случају међу различитим поступцима. Директна метода за време прве нериоде (1 и 2 разред). А. Сазнање предмета и радњи у садашњости. Сад знамо начине тумачења директне методе: 1) непосредно сазнање предмета или слике, 2) изазивање слике у памети иокретом, физиономијом или интонацијом, 3) обЈашњење нових речи помоћу познатих речи. Пређимо на примену, почињући с почетничким разредом. У чему ће бити наш посао - за време прве нериоде ? 1. Имаћемо да кажемо речи ученику и да их протумачимо; 2. Мораћемо да терамо дете да репродукује речи, пазећи на беспрекоран изговор; 3. Дете ће морати имати увек речи у памети, да би могло изразити своје личне судове (без превода); 4. Напослетку, ваљаће нам пазити да ти судови буду казани правилно. Укратко, тумачење речника, вежбање гласног апарата, вежбање у исказивању судова, граматичко вежбање, такав ће бити наш посао. Учење речника и граматике. Прво питање које се поставља јесте: у ком ћемо реду приступити нроучавању речника? Питање је одлучено у начелу министарским упутствима, која су поделила текући речник у известан број кругова. Тако, део за први разред обухвата: школу, људско телп и пегове аотребе, куКу и иородицу, бројеве, иоделу времена и темиературу. Али то су само општа обавештења; она утврђују шта треба предавати, али не методу. Друго је питање ово: Еојим ћемо редом предавати граматику? Хоћемо ли бацити почетнике одмах у читање текстова, ризикујући да их збуњујемо сваког тренутка тешкоћама деклинације, коњугациЈе, конструкције, које ће морати искрснути, чак и у најпростијим Фразама? Еако решити ову двогубу тепгкоћу ? — Али, кад човек загледа у ствар изближе, да ли је тешкоћа заиста двогуба и зар два питања нису нре два члана једног истог нроблема ? Припитајмо за савет једног мајстора у педагогији, Поеталоциа. „Васељена, рећи ће нам он, пружа се пред нама налик на један бескрајан океан замршених визија. Посао је наставе да учини крај