Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖИЋ

ПРЕУРЕЂЕЊЕ ОСНОВНЕ НАСТАВЕ У ИТАЛИЈИ — М১10гЈпо Геггагјб у сдужби.нове италијанске шкоде —

Уређење основних италијанских шкода иевероватио је још на ниском ступњу. Оне ни у колико не одговарају захтевима данашњег културнога доба. Норочито су запунггене н занемарене основне школе но селима. Може со слободно рећи, да су сеоске основне школе у четири иетине Италије нсгација свакога педагошког и социјалног нојма. Пезавидно стање основних школа и тежак положај италпјанскнх учитеља, оцртава родољубиви италијански иублициста Реггапз овако: „Школско су зграде мале и трошне; учионице су ниске, мрачне, влажне н прљаве; намештај је у њима бедан, клуие су стара система и расуте; табла је више бела и неупотребљнва; мапе су поцеиане и од њих висе по зиду само ирљави кајиши. Другог намештаја нема. Такође ни учила. А што се тиче учитеља италијанских они су у свакидашњој борби с потребама за своју и породичну егзистенцију, а та их борба често и сувишо истроши умно и физички , те су несиособни за школски рад. Као резултат ових тешких нрилика, у погледу италијан ких основних школа, јавља се код деце нерадо иохађање школе". С обзиром на. овако стање нталијанских основних школа, искључена је свака могућност, да учитељ може бити нос-илац културе у народу италијанском. Па може ли овако неуређена основна школа бити јак Фактор у моралном и интелектуалном напретку италијанског народа, у чијем општем животу, као што се види, има још доста трулога? —- Не. II ако Италија на иољу уметности надмашује све народе; н ако со она још на неким пољима одликује мноштвом својих великих људи, — ипак она до данас није успела да масу свога народа просвети и, у том иогледу, стане у ред других културних држава. Узроци с којих је Италија заостала у погледу просвећености, нарочито сеоског становништва, .јесу: историјски нолитички, геограФСкп, а највише Финансијски. Сви су, готово, ови узроци сада отпали, сем у неколико Финансијског. Иа и то не сме бити разлог,