Prosvetni glasnik

70

просветни гласннк

циљева: рад на унапређеву основне наставе и ширењу иросвете у осталик српским земљама и одржавању везе са српским и словенским учнтељима. Бесплатним. пгаљањем својих издања или растурањем друштвених листова по разним срп. крајевима, помагањем зидања школа и цркава у неослобођеном Срдству, давањем помоћн разним просветним друштвима и установама, одржавањем веза са учитељским друштвима српским и словенским, помагањем у раду других културних н просветннх друштава око дочека разних српских и словенскнх гостнју, који су ове године у већем броју похађали нашу ирестоннцу, дочекивањем руских и словенских учитеља, шиљањем својих пзасланстава на српске и словенске учитељске скупштине ■— Главни Одбор је у овом погледу вршно врло лепо своју нацнонално-просветну дужност. Сем овога рада Главни Одбор Учит. Удружења уирављао је своја кретања и у хуманом правцу у смислу правила. Учит. Удружења помажући чланове удружења кад су у бедп и невољи а давао је и редовну помоћ знатном броју учитељскнх сиротних породнца о Божићу и Ускрсу. Поред рада на Финансиском снажењу удружења, које је ове године имало чистог прихода 26.215,91 динара, Главни Одбор је највећу бригу посветио бно раду на подизању Учитељскога Дома. У своме извештају поднесеном овогодишњој учитељској скупштинн Главни Одбор је о томе дому рекао овако: „Учитељски дом!... То питање нада свима питањима којима се занимаше толике учит скупштине, које је до сад постојало само као сан — сад се приводи своме крају, сад постаје јава. На леном и здрааом Врачару, на згаришту првог срп. просветитеља Св. Саве, већ се диже палата Учит. Удружева, која ће позннјим нараштајима нашнм указивати пут којим треба да „ иду, која ће будити љубав према, нашем сталежу, познву и удружењу, које ће сведочити о нашим напорима и бризи коју смо улагали за оиште добро и напредак наше деце". .. . Зграда Учитељског Дома са намештајем и осталим јшго треба стаће око 200.000 динара. Учитељска скупштина — по реду 27 — расправљала је ова пптања* 1. »Шга је задатак нар. школе и шта треба .ди се у њој учи* (; 2: Колико треба да траје обавезно учење у народној школи, да ли обавезно и за мушку и за женскц децу. Кад треба деца. да аолазе у школу? Да ли ио селима доцније но ио градовима.? 3. Треба ли све школе да су једнако уређене или различно? 4. Треба ли иоред основних школа да цма и забавишта, склоништа, ученичких триеза, штедионица, фондова, школа за одрасле и т. д. 5. Да ли би у интересу школовања већег броја деце ио селима, усиеилнијег и лакшег рада наставникова и економнијег аодизања школских зграда добро било: да се у I раз. иримају ученици сваке друге године, те да се четворогодишња настава изводи са два наизменична разреда? 6. Коју битну измену ваља учинити у садашњем начинџ издржавања и иодизања школа. 7. Колико да траје школ. година и у које време ? 8. Сирема учитељска, ирава и дужности. 9. Могу ли се учитељице иостављати у вишим разредима мушких и мешовитих школа и је ли целисходно да се у школама и даље задрже учитељице удате за неучитеље? и 10. Је ли корисно да се у недостатку учитеља и учитељица и даље иостављају неквалифпкована лица. 0 свима овим темама донете су резолуције које се налазе пред Госп. Мпнистром просвете Стан. *