Prosvetni glasnik

188

ИРОСВЕТНН ГЛАСНИК

При овоме наставноме раду — чулној настави — треба пазити на јасност опажања и на тачност изражаваља. Парочиту пажњу треба обратити на правилно и тачпо изговарање речи. Психички процес, који се врши за време ове нрипреме исто је тако важан, као и само учење читања и писања. А, кад се још и то зна, да после овога савеснога рада настава у читању и писању иде много лакше и брже, то онда овоме почетноме послу треба поклонити највећу пажњу, — а ту се баш и огледа спрема и вештина једнога учитеља. Овом очигледном наставом тј. дужим посматрањем неког предмета, дужим и исцрпнијим разговором о његовим особинама, довођењем тога предмета у везу са другим познатим предметима и у везу са човечјим животом, детету се тај предмет кроз чула јасно представи у свести и оно добија потпун и јасан појам. А такве речи, које код ученика представљају јаеан појам о неком предмету, деца ће лако елементовати — анализирати. II те елементе — гласове — и његове симболе — слова, они ће лако синтетичким путем састављати у речи и учити читати и писати. Зато је овај рад — припрема — психолошки оправдан и према томе неопходно потребан за прво учење читања и писања. Наука о васпитању захтева, да се, нарочито у прво доба школовања, што више прича депи; јер причањем се деца разведравају, појачава им се љубав према учитељу и школи и навикавају се на пажњу. Причањем се проширује круг представа, вежба памћење и ностиже чисто и лепо говорење. Леио иричапе основ је тачноме и леиоме читању. При овоме раду — причању — учитељ мора бирати приче но садржини тако, да то не буде за децу ни сувише високо — непојмљиво, ни са свим празно — познато и без вредностн. Причање мора бити топло и мора занимати ученикову душу^ „Причати лепо значи: имати у власти најмоћније средство наставно, значи: мамити душу дечју на оно што треба да науче." Причање не сме бити само ради забаве. него њиме треба ићи на то, да се деца извежбају у лепоме излагању усмено својих мисли и да се садржина приче, која је по морални живот корисна, запамти. А да се то причањем постигне. морају се приче разрађивати, а не само причати и препричавати. Овај припремни део читања и писања мора се изводити полако поступно и са добро смишљеним планом. Главни задатак је припреме, да деца стекну појам о реченици, речи, слогу и гласу. Док се припрема добро и савесно не изврши не сме се прелазити на предавања читања и писања. Кад се сврши с претходним делом — припремом ■— а на име: пошто су деца дошла до појма реченице, речи, слога и гласа и ношто