Prosvetni glasnik

33*

СЛУЖБЕНИ ДЕО

489

вист прописана и мо.ш Савет. да подвргне прегледт и пзмени правпла која већ постоје и пропише нова за оне вештине за које их до сад није било. Савет је одлучио: да се умоле да прегледају и, евентуално. измене Правила за подагаље учитељског испита из пртања и лепог писања г.г. Милпвоје Симић. Рисга Вукановић и Стеван ТриФуновић; за певање и музику и црквено певање: г.г. Стеван Веселиновић. Стев. Мокрањац, П. Крстић и Бож. Јоксимовић; да пропишу нова за гимнастику г.г. др. Светолик Стевановић, Танасије Поповић и Ф. ХоФман. Х1У Саслушан је писмени реФерат г. Љуб. М. Протића, г-ђе Анђелије Аћимовићке и г-ђце Малвине Гогићеве о рукопису Поуке за домаћице које је за III и IV разреда. основних школа израдила г-ца Подградскова. Тај реФерат гдаси: Главном Просветном Савету, Гдавнп Просветни Савет наредпо нам је, да прегдедамо рукопис »Поуке за домаћице* за III и 1У разред женскпх осповппх шкода, који је г-ђица М. Подградскова понудида за уџбеник. Ми смо овај спис прегдедади, панамје чает доставити своје мишљење о њему. На 909. редовном састанку од 11 априда 1905 г. одлупио је Главни Просветни Савет да у III и IV разредт основне школе не може бити уџбеника других сем читанака и уџбоника за науку хришћанску и српску историју. Одлуку ову усвојио је и г. Министар, па је то и расписом од 4 маја 1905 објавио. Према овоме ови се списи не могу примити за уџбенике, па ма како добро биди израђени. У осталом ми мислимо, да су за ово и непотребни уџбеници. У наетавном плану за народне шкоде истина издвојене су Поуке за домаКице као засебан предмет, па је изнесено и шта се све има обухватити тим предметом. Па ипак ми мислимо, да се није замишљало да наставница узме као засебне методске јединице на пр.: о раду на тавану, о чшпћењу и пајању соба, о готовљењу једа итд. па да о томе држи предавања, већ да се о тим стварима поучавају девојчице у згодним приликама, а сем тога и у вези с наставом из другнх наставних предмета кад год је то могућно. Резултати, до којих се овако дође, треба девојчице да уписују у засебне свешчице и то под надзором и уз припомоћ наставница. То би биле поуке за домаћице које бп писаде саме ученице. Па онда овај предмет највише зависи од придика у којима ученице живе, и зато се мора прилагођавати њима. Наставница види живот у местт где служи, проучава га и даје савете и поуке евојим ученицама с обзироа на њихов будућн живот, а све то у приликама погодним за то. Без вредности је зато пружати девојчицама књиге као уџбенике, у којима се говори о стварпма које оне у -иивоту не сусретају на пр. како се спрема зимница. како се брише сребрно посуђе и т. д. Ади и да није тога, ипак не бисмо могли препоручити ове књиге с тога, што имају мана, на име: 1., Понеке ствари непотпуно су разрађене, а често ст и погрешне, на пр. тланак о слави у рукопису за III разред стр. 7. и 8.; чланак о спремањт зимнице стр. 18., 19., '20., 21., 22 и 23. 2., Стил није добар, многе су реченице испретуране, а често и недогично везане, на пр. у кљизи за III разред 1. стоји: »ако се чнстота одржава и довољно ветри, здравље ће напредовати«; ; ,под се риба, којп је од необојених дасака, пере се врућом водом« (12 стр.); од куњског намештаја треба да буде сто, који треба да буде са свим прост« (стр. 14.); »подрум служи за скдањање« (стр. 19.); на стр. 22, има и овакав савет: »ако на одедо накапље воштана или стеарннска свећа, метне се преко ње упијаћа артија и гдача«. — У књизи за IV разред стр 32. даје се овакво погрешно упутство: »Скувани сапун изручи се кашиком у једно сандуче са избушеним дном. Преко њега се метне дебедо пдатно поквашено у воду. Сандуче се метне на какав суд, да се сапун оцеди® (а баш све се обрнуто ради); на 12. стр.: »чорба од других мееа кува се као п говеђа чорба«; »за горење угља треба да су за 1о удешене пећи« (чд, о гориву) итд. Оваквих грешака има много.