Prosvetni glasnik
НАСТАВА И КУЛТУРА
669
„Треба умети стећи љубав ученичку учинити да нас се боје и да нам се покоравају". (Реб1:а10221). Покажите како радите у свом разреду па да поетигнете овај трогуби уенех. Разрађен план I — Увод у иредмет — 1) За многу и многу деду; (а) учење није свакад пријатно, — (б) разред је тужан и досадан, — (в) учитсљ је строг, — (г) задатци су тешки, — (д) лекције су неиријатне, закључак: дете ће само тако радити. ако му се учини пријатним бављење у школи. — 2) Шта се у овом погледу урадило; (а) разреди су били трансФормисани, — (б) постали су много веселији и иријатнији; — (в) зидови су украшени; — (г) школа има свој школски музеј; (г) настава је постала привлачвом и пријатном. — 3) Међутам: (а) дисциилина, ред, правилан добар рад у настави биће само тако обезбеђени, ако деца воле свога учитеља; — (б) треба такођс и да га се боје, — (в) да му се покоравају. — 4) Песталоцијево мшпљење: „Треба умети стеКи љубав ученикову, учинити да нае се боји и да нам се иокорава*. II — Користи — 1) Драгоцене и озбиљне користи проистичу: (а) из љубави деце ирема наставнику, — (б) из бојазни коју им улива, (в) из покорности коју му они посведочавају. — 2) Ученици: (а) из љубави према учптељу, — (б) из страха да му се не допадну, — (в) чине напоре, — (г) приањају за свакодневни рад. — 3) Сваког дана њихово напредовање постаје све то веће. — 4) Поведени, упућени истипи, добру, —(а) ученици развијају своје интелектуалне подобности, — (б) несвесно раде на своме моралном нобољшању; —4) У разреду: (а) пажљиво слушају, — (б) добро се владају и понашају, — (в) увек су прибранн и пажљиви; — (г) са тога не заслужују да буду кажњенгг; — (д) носледице: добар рад у разреду, — (ђ) правилна настава. 5) Учитељ (а) има много лакши задатак, — (б) мање се замара учећи своје ђаке, — (в) не мора неирестано да се пашти око дисциплине, — (г) и на тај начин може бити увек добре воље. III — Средства која се могу уиотребити — I Да се стекне љубав учсничка — 1) Љубав иорађа. љубав. — 2) Учитељ ће волети своје ученпке: (а) не зато што га к њима привлачи љихово лице,— 1 њихови мнли покрети, — њихово наивно торокање и брбљање, — (б) већ их доиста воли дубоком истинитом љубављу, — (в) љубављу која допушта да им буде увек приступачан, — да нређе .преко многих ситнијих њиховнх погрешака, — да савлађује тешкоће. — 3) Тако: (а) југром, кад ученици долазе у школу, учитељ ће нх дочекати благонаклоно; — (б) у свакој прилици имаће за њих по коју лепу и добру реч, (в) посведочаваће им да се њима интересује, — (г) питаће их о њиховим укућанпма; — (д) у разреду: нема грубнх, опорих речи, — (ђ)