Prosvetni glasnik

678

НРОСВЕТНП ГЛАСНПК

подобности. — 2) Читање одабраних књига; (а) спречиће децу да не читају све што им дође до руку. — (б) новеде, подлиске, романе, (в) у којима је морална страна често врло сумњива. IV — Ењижница може користитиродитељима — 1) Школска књизкница може: (а) захваљујући деци, — (б) користити родитељима. — 2) Књиге: (а) које деца иозајме из књижницо, — (б) моћи ће биги читане у породици, — (в) шириће добре идеје о многим практичним питањима, - о игијени, — о наукама, — о моралу, и т д.; — (г) моћи ће задржати оца код куће, — (д) спречавати врло честе изласке, — (ђ) спречити иосећивање пивница. — 3) Последице: (а) штедња, — (б) очување здравља, — (в) много веће благостање у кући. V — Средства која учитељ треба да уаотреби — 1) Читање на глас одабраних ствари. — 2) Задржати се, стати кад су пажња, љубопнтство иробуђепи. — 3) Изазивати на тај начнн да деца траже књиге. — 4) Иозајмљивати оне које се чине најзгодније за читање. — 5) Указати на оне књиге, — или просто на она места, — која могу интересовати родитеље. — 6) Нозајмљивање књига може бити врло згодно средство за награђивање или за казну. — 7) Тражити од ученика да испричају садржину прочитаних књига: (а) нарочито да то буде глаено, — (б) увек што краће. VI — Закључак — 1) Школска књижница: (а) зарад услуга које може учинити ученицима каогод и родитељима, — (б) треба у школској згради да заузима важно место. — 2) Учитељ нека се никад не плаши да ће и сувише радити на њезину развијању и допуњавању: (а) она ће му припомоћи да му посао буде лакши. — (б) учиниће да се и дисциплина лакше одржава.

ИСПИТИВАЊЕ М0РАУ1Н0ГА РАЗВИ1А У ДЕЦЕ

Питање о моралном васпитању омладине све се више истиче у данашње доба, ради педагошког расправљања. Родитељи и педагози занимају се јако проблемима, који се тичу моралног васпитања. То је стога, што се све више увиђа велики значај моралнога развића омладине за доцнији жнвот појединаца, као и за снагу и снособност целога народа. Да бисмо у етичко-педагошким нитањима поузданије одлучивали, потребно је да се она не решавају на основу личног нахођења и индивидуалног педагошког искуства, већ путем брижљивих, научних истраживања о даноме предмету. Научно треба испитати морално развиће омладине, као и природу моралних захтева и правила. Етичко васиитање омладине може се само тада поуздано удесити, кад дод п