Prosvetni glasnik

138

Просветнн Гласннк

Није, дакле, први и основни разлог за јединствену школу, како хоће неки, у поравнању социјалних разлика које постоје међу појединим људима. Тај разлог је много дубљи. Хоће ли дете радниково седети поред творничарева детета или ратарово до племићева, то је маленкост. Главно је да се једно и друго, и треће и четврто, и свако без разлике. образује истим средствима, како би се у свакога од њих очитовала што пре она божанска искра која у њему тиња и која га поред свих осталих људи чини јединицом без премице и без замене. Образовање истим средствима чини језгру јединствене школе. А као иста средства ваља разумети не само предмет образовања, већ и метод, и онога ко доводи дете у везу с предметима свако по истом плану. Сврха је јединствене школе потом у првом реду даги сваком и циглом нормално резвијеном детету једнако образовање. То образовање ће бити опште, али у посве другом значењу него како се то досад помишљало: не опште по предмету којим образујемо, већ по лицу које образујемо. Прва општност заводи и нехотице на енциклопедијску образованост. А општа образованост коју тражи јединствена школа од посве другојачијег је кова. 1 ) Шта ваља учити у јединственој школи, није још одређено позитивно. Зна се само шта не треба учити: оно за што свако нормално дете нема способности. Зато напоље из јединствене школе са свима стручностима, јер те не занимају све, већ само неке. Све занимају само биране општности. А њихов избор ваља истом одредитн емпиријеким и експернменталним путем. Кад би свако дете у јединственој школи стекло једнако опште образовање, то би на уравнање социјалних разлика деловало боље него све што је досад за го учињено. Људи наиме не завиде један другом што је неко н. пр. одличан лечник, а он то није него је трговац или занатлија, већ с тога што има дубље и свестраније опште образовање. Само људи исте струке могу се један с другим мерити и један другому завидети. Па ипак не би то било једина сврха јединствене школе. Друга, исто тако важна, била би она мало пре натукнута, наиме давање могућности свакому детету да, што је могуће раније, осети у себи онај свој специјални дар. Јединствена школа има, дакле, двострук циљ: опште образовање и избор занимања. Спремање за то занимање припада другој, стручној школи или, боље да речемо у множини, преразноврсним стручним школама. Из овога једнога јединога принципа јединствене школе следе сви остали, јер су сви до једнога у њему садржани. Јединствена школа је једна и иста за сву децу, без нкаква обзира на сталеж и занимање родитељско. У њој стичу сва деца без разлике ') В. опширннје о том V распрашг нотога пнсца: „Онће образовање" (Иаз&гш УјевшК", књ. XXI., св. Т.).