Prosvetni glasnik

Учите.в у Новој Државн

155

само у политички слободној земљи могу народ и држава с полетом развијати и напредовати у свима правцима и на сав мах; да је слобода основа за сваки истински културни напредак. Такво схватање и рад у томе правцу донели су учитељима незапамћено гоњење. Они су ипак, подносећи најтеже жртве, ишли напред, не напуштајући заставу слободе. Историја нашег унутрашњег политичког развића доделиће учитељима најлепше место као борцима за народне слободе и демократизирање државних институција, као и за васпитање народа у томе духу. * Схватајући свој позив, као јавних радника, у најширем смислу, учитељи су, и ако јако ангажовани у политичкој борби, радили и на привредном преображају народном. Како су они живели у самом народу, запазили су одмах недостатке у народној привреди. Спремни да и у том погледу помогну народу, учитељи су бнли први који су на очигледан начин, самим радом, почели да уносе у народ корисне привредне новине и напреднији начин рада. Први калемљени виногради, прво благородно в,оће, први одабрани баштенски усеви, засађени су у сеоским школским баштама; прве рационалне пчелаиике, прве практичне живинарнике основали су учитељи; први савети и упуства у том погледу потекли су од учитеља. Својим личним радом, својим жртвама, саветима и поукама, они су унели у народ многе привредне новине. И данас сељак ће најрадије и најпре запитати и послушати учитеља за све привредне послове. А то је најбољи доказ поверења које су учитељи стекли у народу својом спремом у привредним питањима и својим радом на њима. (Свршпће се) ДИМ. Ј. СТОЈАНОВИЋ

ПРИЛОЗИ СРЕДЊЕШКОЛСКОЈ РЕФОРМИ (НОЈИ)ДОМ .. 11 АЧЕ.1 А 0 УРЕЂЕН)У (Л'ЕДН>ИN ШНОЛЛ У КГА-Т.КТГИ 1111 « 1'ПЛ. ХГВАТА И 0.10ВЕ11ЛЦЛ " )

1. Задатак је средњој школи да развије ученичке снаге, и да припреми ученике за озбиљан и савестан рад. 2. Предложени наставни план се не да извести у садашњим прпликама нашим. 0 њему се у опште не може судити, док се не поставе циљеви за сваки предмет у опште и за сваки разред у ком се учи, понаособ. Толико се може рећи унапред да предложеним бројем часова није увек ујамчен успех појединих предмета. Никако се не може одобрити да први разред средњих школа буде само продужење основне