Prosvetni glasnik

222

Просвепш Гласник

рада и програм треба да проистичу нз основног схватања задатка наставејезика, то ће се ово.ме делу проблема посветити иарочита пажња. пре него што се пређе на критику програма и метода рада. . (гпеншт.к скј Д-р М. ПАВЛОВНЋ

УЧИТЕЉ У НОВОЈ ДРЖАВИ (крај) Упоредо са овим пословима ишао је и учнтељев рад на националном пољу. Уносећи у школу кроз сав свој рад национално васпитање, учитељи су га уносили и у народ на најразноврсније начине, а највише помажући у раду све наше установе са националним задатком. Оно што је напустила кућа. избацнвши гусле н с њима националну песму и забаву, прихватила је школа, и преко учитеља уносила у народ п песму и све што је имало за циљ да подигне народни дух, да га загреје за народну величину, братство и уједињење. Колики је успех у томе постигнут, доказ су наши војници, који су онако одушевљено ушли у ослободилачки рат. Но учитељи се нису зауставили само на речима. Они су и делом давали пример народу како се жртвује за народне идеале. Прва и највећа одликовања резервних официра у балканском и светском рату пала су на груди учитеља. И као обвезницн у позадини војске, учитељн су показали велику вредност, пуну савесност н непоколебљиву поузданост, о чему сведоче изјаве и симпатије нашнх најпрослављенијих војсковођа. Учитељи су из својих редова дали и другим струкама неколико људи који су, по својој интелигенцнји и општој спреми, моглн да доспу до највиших положаја у чиновничкој хијерархији. Сав овај рад н успех учитеља ван школа резултат је његове солидне школске спреме, његове јаке духовне културе. Да је само таква спрема учнтеља дала све ове резултате, доказ су нам и речи једног нашег државника, консервативца, да учитељи спремом пребацују свој позив. Ова кобна реч пала је баш у највећем јеку учитељског покрета напред. И она је била за учнтељство н његов рад у истини кобна, јер је од тада отпочето систематско смањнвање учитељевог образовања. Што је напредак културе и цивилизације бивао све већи, то је у нас спрема ове народне интелигенцнје свођена на све могуће начнне све ниже. Смањивањем програма у учитељскпм школама, смањивањем броја година школовања, смањивањем и одузпмањем благодејања и слободе,