Prosvetni glasnik
Учитељ у Новој Држакн
229
се мора у чиновничкој х&јерархији одредити л\есто и плата према плати осталих чиновника сличних квалификација. Само тако остаће надлежни фактори према учитељима доследни и у исправном држању. Износећи ово питан.е о учитељу у новој држави овако схваћено, сматрамо да чинимо најбољу услугу повољном решењу његову, пошто је оно на дневно.м реду и данас као и пре деценије, и да је сад сасвнм сазрело за решење на корист народног просвећивања и културнога иапретка. ДИМ. Ј. СТОЈАНОВПЋ
НАСТАВА ЖИВИХ ЈЕЗИКА
0 положају и о реформи наставе живих језика у школи донело је „Удружење нових филолога у Хамбургу" 5 јуна 1920 ове одлуке: 1. Као наставне предмете живих језика треба, осим енглескога, француског и шпанског, сматрати и оне језике кОји су због нарочитих месних одношаја потребни, као н. пр. португалски, талијансЛи, руски, пољски, холандскн, данско-норвешки и шведски. Док португалски, талијански, руски, нољски, холандски, дански и шведски долазе махом у обзир за школе у појединим деловима Немачке, и према томе траже да се и на дотичним уннверситетима научно обрађују, задатак је школин у свим немачкнм земљама да негује као и досада енглески и француски језик, а осим тога још и шпански, као језике трију важних културних области европске образованости. 2. Према спољашњем уређењу дотичне школе и њезине врсте, енглески, француски, шпански, талијански и руски могу бити и обавезан као и факултативан предмег. Треба тежити на то да наставницима тих пет језика ти језици буду главни предмети. Португалски, пољски, холандски, дански и шведски, у немачкиМ земљама у којима се као школски предмети заведу, могу бнти само факултативни предмети. 3. За образовање нових филолога на университетима нарочито се препоручује: а) да се за учење једнога језика као главнога предмета веже учење другога језика као главнога предмета, ако овај иде у исту језичну област (француски и шпански, руски и пољски, а тако и енглески, холандски. дански и шведски); б) да университетски наставни планови буду тако подешени како :би се дала прилика да се учење странога језика веже за нејезичко-