Prosvetni glasnik
Развиће Инициативе у Основној Школи
473
фабричку шегртицу која је била разрока; она се окретала на једну и на другу страну опружених руку као рањен лептир, али се могло видети у њеним очима да пије музику. За мене је то довољно. Могло би се тврдити да се та метода слободе, која се може применити на уметности, не може применити на науке; али ми изгледа да историја научних открића доказује да је напредак стваран од људи који су радили слободно. Ја сам урадио за науке што сам био урадио за остало... За аритметику, ја сам дао свакоме детету једну велику торбу у којој су били новци, ћупчићи од слатког, кутије, метрови, конац, прави рачуни, итд. Завлачиле се руке у џакове, и деца су се журила да виде шта је било у њима. Деца "ће имати једнога дана да организују свој живот; пустите их нека одмах почну. Ако не познаду у школи опору дисциплину угушивања, она се неће предавати сваковрсним нередима, реакцијом, онога дана кад буду слободна. Колико има учитеља који разумеју страшну парализу коју проузрокује природној активности детета — школска настава? Наш циљ требао би да буде да начинимо од школског живота један рафинисан породичан живот, у коме ће дете моћи живети, кретати се и развијати, тако да не осећа потребу да се буни кад остави школу. Свако од моје деце води недељни дневник о свом раду, тако да ја тачно знам шта она раде. Ванредна количина произведенога рада и брзи напретци зависе од те одговорности свакога. С таквом методом, школа и кућа стоје у вези. Дете носи својој кући тисућу предмета које је само направило; оно је стекло извесне животне навике и школа је постала један -део његовога живота. Да би се увела та инициатива у школу, потребна је једна ствар: неисцрпна вера у дете. Ми мислимо тако лако да је детету потребна настава; то је врло ретко ; оно што њему треба, то је гомила прилика стављених на његов домашај. Учитељ је једна од тих прилика, којој дете може да се окрене да затражи помоћи и савета; он није више једина личност која живи у разреду, већ члан заједнице, старији и паметнији но остали. (Превод с енглеског) Е. Ф. 0'НЕЈ
ОЦЕНЕ И ПРИКАЗИ А. Ст. Јотић, Историја словеначке књижевносши (По Графенауеру и другима). Кратак преглед за средње и стручне школе и приватну употребу. — Издање књижарнице Рајковџћа и Ћуковића, Београд. Стр. 120. Цена 7*50 дин.