Prosvetni glasnik
574
Просветни Гласник
с положеним професорс.ким испитом добијају годишњи додатак од 1500 фр. — Директори колежа имају додатак од 1000 до 2000 фр. годишње. У женским гимназијама и колежима, наставнице с положеним професорским испитом добијају: у Паризу: 1. класа, 18.300 франака; 2 класа, 17.100; 3. класа, 15.900; 4. класа, 14.700; 5. класа, 13.500; 6. класа, 12.300; у окрузима: 1. класа, 16.000 фр.; 2. класа, 15.000; 3. класа, 14.000; 4. класа, 13.000; 5. класа, 12.000; 6. класа, 11.000. Напредовање из класе у класу врши се сваке године 1 јануара, делом према годинама службе, делом према избору. Имају право на вишу класу сви наставници који су провели у нижој класи потребан минимум година више две године. Тај минимум је три године за професоре с положеним професорским испитом, и четири године за све остале наставнике. — Према избору, могу добити вишу класу — у сразмери 30 од 100 од сваке класе — професори који су остали у нижој класи само нотребан минимум година. Прошивдржавни елементи у Француској. — Француски Министар Просвете упутио је недавно ректорима следећи циркулар: Част ми је да привучем вашу нарочиту пажњу на извесне, тобож политичке радње које врше чланови наставе, и поводом којих се, без крајњег софизма, не може позцвати на принцип слободе мишљења. Републиканска француска држава, нема сумње, не мисли исповедати доктрине које би наметнула наставницима омладине, али је приморана да се успротиви ширењу оних доктрина које теже њеном властитом разорењу. Она не може, на пример, да присуствује равнодушно пропаганди која проповеда прибегавање насиљу да би заменила њу једним режимом који, под именом диктатуре пролетариата, води уништењу општег права гласа, сваког народног представништва и, према томе, слободе. Не може се, дакле, допустити да чланови- јавне наставе искористе за такву пропаганду ауторитет који им дају њихова титула и њихов посао, у толико пре што ће држава бити по неки пут приморана да кажњава грађане који буду заведени саветима или подстицајима пропагандиста. Отуда би било нелогично и неправедно да поменутим чиновницима буде остављена сва слобода да стварају или помажу покрете које ће држава, после, имати за дужност да угушује. Додајем да нарочите и необично стриктне обавезе падају, у том погледу, на чланове наставе. Сама њихова мисија и морални престиж који се везује за њу олакшавају њихову акцију у јавном животу и дају им угледа пред народом; њихова одговорност тиме се увећава. Због тога, они не треба никад да изгубе из вида да их њихова титула и њихово својство прате, хтели они или не хтели, у свима приликама друштвеног живота. Ово или оно држање, овај или онај говор, који би ангажовали само њих кад би били прости грађани, могу озбиљно шкодити школи или Университету које они представљају и настави која им је поверена. Ја: вас молим дакле да примите к знању да у будуће треба да се држите следећега упута: чим неки од наставника који су под вашом влашћу буде учинио, први пут, испад у понашању или говору, у оном роду на који горе свраћам вашу пажњу, ви ћете одмах проверити факта према средствима којима располажете; упутићете ми кратак извештај, затим ћете без одлагања позвати заинтересовано лице, видећете га сами,