Prosvetni glasnik
Б е л е ш к е
637
Болесни наставник моћи ће да се врати на дужност тек после пре(леда и мишљења комисије. Ова уредба, која је одмах ступила на снагу, примењиваће се само на сталне чиновнике. Класирање чиновника у Немачко]. — Разне државе у Немачкој установиле су, под притиском разних професионалних удружења, провизорне плате, према законима званим 1Чо1 :§ебе12 -и; али се у исти мах радило на општој организацији чиновничког сталежа за читав Кекћ. Утврђивање броја класа и плата које ће припасти свакој од њих, подела чиновника у разне класе, испунили су целу 1920 годину. То је била година борбе, хучних интервенција удружења и двобоја између супарничких професија, као шго је био, на пример, онај познати сукоб између баварских учитеља и железничара који је трајао више месеци. Опште класирање сада је свршен чин; оно је регулисано законом од 17 децембра 1920 или Ке1сћбћезоШип§б§ебе12-ом. Учитељи имају положај „виших секретара" и подељени су овако: 2 /б У 7. чиновничку класу, 2 /о У 8- класу и 1 / 5 у 9. класу (у свему има 13 класа). Тај нови закон има за циљ да постигне два резултата: да пресече појединачне агитације корпоративних удружења и увећања плата без икаквога реда, и да ради на изједначењу немачких установа и остварењу адмииистративне централизације. Основне школе у Чехо-Словачкој. — Чехо-Словачка Република издала је, ту скоро, па француском језику, једну велику брошуру, да би упознала са својим школама „своје пријатеље у иностранству". Остављајући да говоримо други пут о средњим школама, университетима, пољопривредној, професионалној или трговачкој настави, за данас ћемо се задржати само на основним и вишим основним школама. Основна школа је обавезна од 6. до 14. године. Забавишта и склоништа примају децу испод 6 година. Тек што се ослободила од хабсбуршког јарма, Чехо-Словачка је дала снажан полет својим школама. Она је створила на стотине нових школа. У Словачкој, где је, под старим режимом, школа била предана мађаризацији, посао је био нарочито хитан и тежак. Република не жели више да школа буде вероисповедна, као што је још у Словачкој, где се често види како више вероисповедних школа бедно животаре једна поред друге, уместо да се удруже у једну једиту школу која би била напредна. Дешава се чак да се настава прекида да би учитељи могли испунити дужности певчика, црквењака, итд., које им црква намеће! Школско законодавство имаће да уреди те ствари и да изједначи све школе у Републици. Зна се из историје — довољно је цитирати славна имена Јана Хуса и Јана-Амоса Коменскога — да Чеси нису никад били људи од рутине. Данашњи покрет за школску реформу, који се манифестује више или мање код свију цивилизованих народа, почео је у Чешкој између 1880 и 1890. Још у то доба, Чеси су кидали с хербартовском доктрином и намеравали, с једне стране, да ослободе педагогију спекулативних или метафизичких система и, с друге стране, да оснују сву наставу и све васпитање на психологији, на студији народне душе и детињске душе. Они су желели у исто време да даду школи практичну тенденцију и националну ориентацију.