Prosvetni glasnik

Осмогодишње обавезно школовање младежи у народним школама 711

Да се ствар разуме јасније, треба рећи да појам разред у Слозенији одговара у српским покрајинама појму одељење, т. ј. у Словенији су све основне школе осморазредне, у свакој школи има 8 разреда, само је нека школа са једним учитељем, нека са два, нека са четири, и више учитеља; по томе, једноразредна школа је са једним учитељем, дворазредна са два учитеља, троразредна са три, итд. Као што се види из предњега прегледа, највише школа је са једним учитељем, или са два или три учитеља; мање их је са четири, пет и шест учитеља, а најмање са седам и осам учитеља. Основне школе са више учитеља су у градовима и већим местима, где је и број деце већи, а по селима су основне школе са једним учитељем, или са два или три учитеља. Дакле, као и у осталим нашим покрајинама. За све основне школе у пређашњој Србији и Црној Гори важи један исти наставни програм, без обзира на то да ли је у школи један учитељ или их је више. У Словенији није тако. Тамо постоји особени план и програм за основне школе са једним учитељем, или, како Словенци кажу, за једноразреднице, особени план и наставни програм за школе са два учитеља, итд. С обзиром на број учитеља у школи одређен је и број часова из појединих наставних предмета у наставноме плану, и већи или мањи обим наставне грађе у наставноме програму. Настава у осморазредним основним школама на овај начин изводи се сада по наставним плановима и програмима од 1897 године. =н После свега овога излагања јасно је да се на овај исти начин може и у свима осталим нашим покрајинама изводити и основно и продужно школовање народне младежи у једним истим школским зградама и са једним истим учитељским кадром, и да не постоје никакве сметње и тешкоће да се и у свима осталим покрајинама може почети обавезно осмогодншње школовање народне младежи у народним школама, чим буде донет нов закон о народним школама. Зато је потребно само то да се на време спреме нови наставни планови и програми за осмогодишње обавезно школовање у народним школама. I Основна школа, као што се зна, не може давати потребна знања за живот и за послове којима ће се деца одати кад постану људи. Основна школа може дати само основна знања, па се она зато и зове основна, и зато се од ње не може ни захтевати ништа више од тога, а потребна знања и умења за послове којима ће се младићи и девојчице после школе одати у животу могу дати, и треба да дају, школе за продужно образовање. ХКако се живот народни по градовима знатно разликује од народнога живота по селима, онда се и наставни програми по којима се из-