Prosvetni glasnik

718

Просветни Гласник

Озоме би се могло припомоћи и приређивањем течајева или курсева за спрему учитеља за рад у продужним школама, а нарочито за спрему стручних наставница. Наставници у школа.ма за продужно школовање распоређивали би се по предметима, а не по разредима, где год има више наставника у месту. Учитељи и учитељице у градовима, који би радили и у основној школи и у школама за продужно школовање, били би распоређени тако да у основној школи добију ниже разреде. У продужним, девојачким и грађанским школама, могу се, као што је напоменуто напред, постављати и хонорарни наставници: наставници и наставнице средњих школа, лекари, инжењери, књиговође, наставници и наставнице страних језика и вештина. После свега излагања о извођењу наставе у школама за продужно школовање у покрајинама наше државе где још нема школа за продужно школовање народне младежи, види се довољно јасно да се и у тим покрајинама може одмах изводити и продужно школовање народне младежи, јер за то не постоје никакве сметње и тешкоће, пошто се, као што се види, основно и продужно школовање могу изводити наизменично у једним истим школским зградама и са једним истим учитељским кадром, уз припомоћ хонорарних наставника и наставница, у колико би недостајали редовни наставници. Повећање или проширење школских зграда било би потребно само у градовима, али за градове то не представља никакву велику тешкоћу. Према свему овоме, све што је потребно па да се у свима покрајинама наше државе заведе овакав систем школовања народне младежи, само је то, да се у спремљени пројект за закои о основним школама унесу некоје потребне измене и допуне, а то се, ако се хоће да усвоји овакав систем школовања народне младежи као рационалаи и целисходан, може извршити и лако и брзо. Нови закон требао би да носи стари назив: закон о народним школама, и да обухвата и уређење основних школа и сних школа за продужно школовање народне младежи која по свршетку основне школе не оде у средње школе. Овакав систем школовања народне младежи је неоспорно најрационалнији и најцелисходнији систем и за све покрајине и за државу као целину; он је погодан и са обзиром на државне финансије, јер би се на овај начин постигле знатне уштеде у државним финансијама; он годи и интересима појединих родитеља, и интересима нације као целине, јер се на овај начин ни родитељи не лишавају дечје помоћи, која им је потребна за њихово одржање, ни деца продужнога школовања, што захтевају национални интереси ради културкога развијања и напредовања нације; он годи и интересима учитељскога сталежа, јер је неоспорно да више годи интересима учитељскога сталежа -кад сви учитељи имају једнаку спрему, и по томе и једнака права, једнаке дужности, једнаку плату и једнаки