Prosvetni glasnik

I

Б е л е ш к е

63

„У свима радовима Друштаа Народа, Француска је дала осетити свој незаинтересовани утицај и осигурала је себи у Женеви место у првоме реду. Отуда је, указивањем части којим ми можемо бити горди, један од наших нај\гледнијих земљака, Г. Анри Бергсон, био изабран за председника Међународне комисије за интелектуалну сарадњу. „Тако, пошто је осигурала вођење рата, који је био наметнут гнусним империализмом, Француска, која на овај дан годишњице треба да се сећа и прибере, може тврдити свакога дана више да остаје верна својој великој републиканској традицији: у оквиру и љубави спрам отаџбине, у пркос највећих тешкоћа, она доприноси морално напретку и пацификацији света." Цене школских пансионата у Енглеској. — Велики енглески аристократски пансиони, гласовите РићПс 5сћоо15, знатно су увећали своје цене. Ево, за два најславнија међу њима, скорашња увећања (у ливрама стерлинга); 1914 1919 1923 Етон 145-10 16640 209 230 Харов 150 165 195 216 Цена пансиона у Етону износи, дакле, по данашњем курсу, близу 100.000 наших динара годишње. Потпуна гимназија у Немачкој. — До 1900, класична гимназија једина је давала у Немачкој приступ на Университет. Сваки будући студент требао је да се подвргне њеном једнообразном програму до своје осамнаесте или деветнаесте године. Од тог времена, отворене су „Реална гимназија", „Виша реалка" и, ту скоро, „Немачка средња школа" (сЈеи^зсће Оћег$сћи1е), које све дају иста права као и гимназија. Али, у почетку, та три завода била су потпуно одвојена и образовала су сваки затворен систем од шестог разреда до првог вишег разреда. Специализација се наметала ученику од његове десете године, и прелазак из једног завода у други у току студија био је практично немогућ. Средњошколски „реформисани" тип (Ке{оггп5уб1:ет) отклонио је тешкоће преране специализације. Три ниже класе разних врста завода добиле су сличан програм и исти стран језик, најчешће француски. То је, дакле, значило повратак једнообразности, на основу диференциације. Остало је да се предвиди случај ученика ' који су се задржали у вишим разредима основне наставе, због доцног развића њихове интелигенције, или немарности родитеља, или још, - чешћи случај због неповољног имовног стања. Требало је, дакле, направити мостове на разним спратовима средњошколске наставе да би се она учинила доступном најбољим ученицима основних школа. Једна скорашња установа, „Лесингова гимназија" у Берлину, је оригиналан покушај потпуне и модерне организације средњешколске наставе широко отворене на свима својим ступњима. „Лесингова гимназија" обухвата три типа средњешколских завода: гимназију, реалку, немачку школу. Нижи степен ова три облика пружа сличне програме, и може се лако прелазити, до нижег другог разреда, с једног на други. Ученик чак може да састави распоред часова делом по својој вољи, — и то је без сумње инспирисано американским системом ћј§ћ