Prosvetni glasnik

Дечја чула

283

У редовима који следују ми ћемо покушати да бацимо један општи поглед на чула и њихов рад код деце, не само са психолошког већ и са педагошког гледишта, и том гтриликом указаћемо на погодбе које рационално васпитање мора да испуни увек кад је у питању правилан развитак и разумна нега дечјих чулних органа. Почећемо са највишим чулом — чулом вида. I ЧУЛО ВИДА 1. Значај. — Сва чула и све врстс осећаја имају своју вредност за духовни живот, али међу свима чулима и осећајима најважније место заузима вид. Кад би се извршила аналпза онога што сачињава садржину свести, нашло би се да највећи део те садржине, скоро цео садржај свести, води своје порекло од чула вида. Заиста, 9 /' Ј0 свих представа које се налазе у човековој свести, јесу видне представе. Свет се сазнаје поглавито оком, и ко њега нема, лишен је главног извора своје духовне хране. Кад је Мелхтал из Шилерова Виљема Тела сазнао за свирепу несрећу свога оца, коме је непријатељ извадио оба ока, он је, са срцем пуним гнева и очајања, болно узвикнуо: Очију светлост дар је небесни, Сва сретна бића живе светлошћу, И она сама биљка малена Са радошћу се њојзи повраћа. А он са болом мора седети У помрчини ноћи вечите. Он више никад неће гледати С радошћу зелен ћилим рудина, Када их лепо цвеће ишара ; Нити ли оне наше снежнике, Када у јутра и у вечери Порумене им бели врхови. Смрт ништа није — но слеп живети. То је тек беда'Ј. Лепше се заиста није могло исказати неоцењиво благо очног вида. Спољашњи свет, дакле, његове промене, облике, дименсије, његово шаренило и лепоту, сазнајемо чулом вида. Но представе чула вида нису само најзначајније и најмногобројније, већ су у исто време и најјасније. „То је очигледно!" — говоримо ми када хоћемо да покажемо и истакнемо тачност, разумљивост и истинитост онога што тврдимо. Овај велики утицај органа вида опажа се и у области осталих чула. За нас је истинито и сигурно само оно што се може видети и гледати. Зато око интервенише и у задобивању оних осећаја и представа које немају никакве везе са видом. Да бисмо тачно сазнали колико је неки предмет тежак, није довољно само да га узмемо у руке: 1 ) Ј. X. Фр. Шилер, Виљем Тел, с немачког А. Шантић (С. К. Задруга), с. 39—40.