Prosvetni glasnik

646

Просветни Гласник

У програму школе означен је 21 предмет. Између тих предмета могла би се укинути општа хигиена, јер она се донекле учи у школској хигиени и у хигиени у предшколско доба, а долази у обзир и један нови предмет који би требало увести: о уређењу вежбаоница (гимнастичне дворане и летња игралишта). Предмет о уређењу вежбаоница мора се безу^етно увести, јер је врло потребно да се кандидати упознају с уређивањем и грађом затворених и отворених просторија за телесно васпитање. Овај би се предмет имао предавати по 1 сат у III и IV семестру. — Још треба да се безуветно уведе практично вежбање с децом основних и средњих школа. Може се казати да је ово један од најважнијих предмета, јер ту ће кандидат научити практично све оно што буде слушао у теорији. Није доста слушати теоретску методику вежбања и извађати је са самим садруговима у школи, пошто се ту не може опазити право деловање вежбе на ученике и неће се тим начином никада научити кандидат одржавати дисциплину; али буде ли се увео практичан методички рад у основним и средњим школама по 4 сата недељно у V и VI семестру, тада ће кандидати изићи као прави оспособљени наставници. * * * Висока школа за теловежбу требала би да буде у положају факултета, и да се у њу примају младићи са средњошколском или учитељском матуром, који су добри соколски вежбачи. То захтева и већ изнесени програм ове школе, а могао би се с гимнастиком спојити и по који научни предмет, како је то удешено на университету у Прагу и Загребу. Обично се уз гимнастику споји који предмет из природњачке групе. На тај се начин кандидати оспособљују из два предмета за средњошколске наставнике. На овај начин сама би теловежба дошла до већег угледа, јер и сам напред назначени програм има значење више образованости. Школа се може прикључити или филозофском или медицинском факултету. Буде ли гимнастична школа у положају средње или стручне школе, неће ни гимнастика ни наставници уживати онај углед који би требало да имају. Врло је важно ко ће предавати теловежбу у средњим и сличним школама, јер од тога зависи успех. Буде ли предавао наставник са слабијим квалификацијама и без нарочитог метода, тада смо опет онде где смо у већини данас; а буду ли наставници факултетске квалификације, тада ћемо истом моћи ићи упоредо са свима осталим културним народима. Важно је пазити да су сви наставници и ваљани соколски радници, јер та школа мора бити и ваљан васпитни завод за соколску идеју, пошто ће се сав гимнастични програм темељити на Гиршовом соколском систему.