Prosvetni glasnik

3*

Општи део

831

творити, а знање задобијено и на тај начин постаје вечита ученичка својина. У томе се састоји величина принципа радне школе да се све учи кроз рад, да се све самосталним радом задобија и утврђује а не голим саопштавањима, речима без деловања руку и других органа. Метод учења преко голих речи био је сврха старој вербалистичкој школи. Данас знање има само толико вредности уколико се може успешно применити. Зато савремена настава мора да тежи, колико је год могућно, да буде израђена у духу радне школе. Аристотелова мисао, да ствар познајемо само тада ако је знамо сами начинити, очигледно подупире важност ручног рада. јер заиста, ако ученик покаже на израђеном предмету јасно и тачно све ознаке које тај предмет разликује од осталих, онда је несумњиво да му је дотични појам јасан. Зато модерна школа не може и не сме бити школа голога причања, без подлоге ручног рада. МУШКИ РУЧНИ РАД I разред 1. Моделовање у глини (пластилину): географски појмови, историјски споменици, тврђаве и куле, листови украсног дрвећа; паралелограми, четвороуглови и правилни полигони. 2. Рад у гиису. Урезивање у гипсу облика листова, стабла, лептира, мачке, пса, коња, жене и човека. 3. Моделовање у гипсу: мачка, пас, зец, проста кућа, црква, жена и чоЕек у ставу седења* надгробни споменик с крстом итд.; стабло посечено, гране дрвета и др. 4. Дуборез. Урез монограма, голуба, лептирка, коња, рибе (на пр. шарана, штуке..). Урез државног грба. 5. Илустровање естетско-етичких чланака (прича): црта се на белој страни папира који је с друге стране бојадисаН, па се онда по цртежу сече и тада изрезана фигура лепи се Ца други папир. На пр. „кобац и кукавица", „лисица и јарац" итд. 6. Проплитање хартије разнобојним папирићима у складу снародним мотивима који се виде на ћилимима, убрусима, марамицама, чарапама и другој ношњи. 7. Картонажа: израда свих научених геометријских ликова. Напомена. Предвиђено у овом разреду не мора сваки ученик да изради од сваког примерка: главно је да изради из сваке групе по неколико објеката по свом избору.