Prosvetni glasnik

Општи део

837

У првом реду ученик који изиђе из основне школе треба из ње да изнесе шго већи број добро научених народних песама које ће му остати као духовна својина целога века. Сем тога треба ученик нећ у опцлшрј^пкоди да добије појам о музичкој писмености, који ће у даљем школовању проширити и допунити. Због свега овога настава певања у народној школи мора да се постави на савремену основу: рационална настава певања мора почивати на музичкој писмености. Потребно је, дакле, и у нашу школу увести наставу певања по нотним знацима, јер је музичка азбука савремена и једнообразна за цео културни свет, те је потребно да ову опште признату азбуку понесе и свршени ученик више народне школе, када су је већ давно увели у своје школе сви западно-европски народи. У песми се удружује реч и тон. Ако се жели да песма звучи заиста лепо, онда се мора пазити и на текст и на мелодију, јер је певање идеализован говор. Стога се мора много пазити на лепо изговарање речи. Систематска вежбања гласа и декламовања биће увек изврсна припрема за лепо певање. Треба пазити пре свега на угодно, природно и ненасилно звучење тона, на правилну интонацију, тј. погађање висине тона својим гласом, и на поуздан ритам. При вежбању ритма интонацијама и читањем нота не сме се развлачити учење о томе, већ се мора приступити ономе што је главно — певању песме. Све врсте ових вежбања за певање циљају на то, да би извођење могло бити свестрано углачано и да би ученици могли песму из нота свесно са укусом и с вољом отпевати. На часовима певања наставник никад не треба да изгуби из вида ове појединости у настави: 1) вежбање гласа и дисање, 2) вежбање изговора и декламовање, 3) вежбање слуха и гласа, 4) вежбање у ритму, 5) вежбање интонације: а) у погађању гласом појединих делова песме која се учи у школи; б) вежбање помоћу имена написаних тонова; в) вежбање песме из тона с целокупним текстом; и г) декламовање и потпуно извођење песме, тј. њено предавање. Потребно је да ученици схвате право расположење и садржај песме и тада ће моћи песму такође емоционално и изра- # зито певати. Ово ће постићи само тако ако наставник буде умео да песму прикаже и да је унесе у оквир дечјег расположења, те тиме да изазове и срдачно певање код ученика.