Prosvetni glasnik

840

Просветни гласник

вање с двојним померкама, енхармонијски тонови. Диктат из пређеног градива. 2. Певање световних песама у хору или соло, посебно у разреду или заједнички са осталим разредима једне школе. Тумачење теоријског и практичног градива на показаним песмама у школи. 3. Кратке сличице из историје музике које могу својом интересантношћу појачати интерес за овај предмет, а тим и убрзати успех у овој настави. Изнети имена заслужних музичара у Југославији и укратко упознати ученике с њиховим радовима. IV разред 1. Утврђивање певања помоћу вокала у правилном отвору уста и изговору. Тактови 6 / 4 , 8 / 8 , 6 / 8 и њихово тактовање (тактне фигуре). Терца и главни ступњеви у скали. Појам о мањим вредностима, трајање нота и пауза г 1 16 , г 1 32 , V#*. Знаци за сливање (спајање) и ритмичка вежбања састављена из свих врста вредкости нота са употребом тих знакова. Појам „триоле" (тројнице) у вези са двогласним вежбањима и контрастима у трајању тонова између једног и другог гласа (између сопрана и алта, или између тенора и баса). Половински (аПа ћгеуе) такт и паралелна трајања пауза у песмама. Ритмичка вежбања са употребом једне или двеју тачака у вези са знацима спајања. Модулације (прелази). преко „вођице" — осећајног тона и двогласно кретање гласова у супротном правцу једно према другоме. Појам. о басовом кључу (Р) и писању нота по њему. Сви интервали и њихови називи. Објашњење дурских и молских квинтакорда основних и промењених померкама (прекомерни и умањени). Певање чистих, великих и малих интеравала. Интоновање сексте и разликовање дурског од молског квинтакорда. Основни тон „С" пређашњега начина мењати у друге ступњеве новога тонскога начина (на пр. шта је тон „С" у Р-с1иг-у, у С-с1иг-у итд,). Објашњење обрта квинтакорда и разликовање молског од умањеног, умањеног од прекомернога и разликовање дурскога квинтакорда од прекомернога и умањенога. Објашњења: како сваки ступањ пређашњег тонског начина може модуловати и други ступањ новог тонског начина. Певање свих умањених интервала у С-<Зиг-у и раздцко-^-, вање свих врста квинтакорда. Појам „синкопе". Ритмичка вежбања у којима су обухваћени сви случајеви пређенога градива. 2. Певање световних песама у хору или соло уз пратњу хора или каквог инструмента, посебно у разреду или заједцички