Prosvetni glasnik

358

Просветки гласник

путем размене писама између самих другова и другарица из свих крајева наше лепе домовине. У тој међушколској преписци деца обично мењају мисли описујући своје место и разне моменте школског живота. То чини да се деца толико упознају преко писама да тренутке — када приме писмо од свога далеког друга — сматрају као особиту радост и нарочити догађај у животу. Како се на упознавању заснива љубав, братство и међусобно разумевање по оној народној пословици „знано—вољено, незнано—невољено", то се препоручује управитељима школа: да нарочито настану да се у њиховој школи поклони пуна пажња школској преписци. Начин на који би се имала изводити ова преписка је овај: Управитељ школе одредиће једног наставника који ће се искључиво старати о ђачкој преписци. У том циљу он ће настати да се једанпут месечно, на часу матерњег језика, обави писмени задатак у виду писма своме другу или другарици. У првом писму описиваће се место становања дотичног ученика, географске и културне одлике онога места, у другом моменту из школског живота и тако даље. Дописивање вршити само са децом старијих разреда, тј. од III па навише. Разредни наставник ће том приликом казати ученицима да пишу својим непознатим друговима истога разреда опредељујући унапред свакоме од њих место куда да пише: Љубљана, Загреб, Скопље итд. Четрдесет ученика једног разреда писаће .на четрдесет разних страна. У истим правцима писаће и остали разреди исте школе. Што значи да ће за једно место имати онолико писама колико има разреда дотична школа. Таква писма прикупљена од разредних наставника мећу се у заједнички коверат, намењена на пр. Загребу, у оделитом коверту намењена Скопљу итд. Тада се коверти одресују: Управитељу школе на пр. Скопље. Управитељ озваничи писма школским печатом и бројем деловодника, и још истог дана упућује их иа пошту. Чим писма стигну на опредељено место, управитељ дотичне школе предаће их разредним наставницима који имају одговарајуће разреде и поззаће ученике, који желе да се дописују са својим даљним друговима. Том приликом препоручиће дотичиом наставнику да се стара да ниједно добијено писмо не остане без одговора. Друго писмо пише се већ познатом другу или другарици и на његову личну адресу. А пошиљка се опет обавља „званично" преко управитеља школе, на исти начин као и први пут. Ово дописивање обавља се једанпут месечно и одређеног дана у месецу, као писмени задатак из матерњег језика. Одабрана писма чува после управитељ школе при школској архиви, заједно са картама које су добијене, и приликом обраде методских јединица из географије уручиће их заинтерессваном наставнику да се таква писма прочитају на часу. Грађа добијена