Prosvetni glasnik

Белешке

223

Женски степен Ф-ашистички је режим нашао да раније школе, створене за мушкарца, нису одговарале карактеру, позиву и занимању жене, па да су услед тога жене губиле на свом укусу, духу и менталитету, а нису р.азвијале своје битне предиспозиције ни вршиле задатнк који им је природа одредила. Сем тога, жене су преплавиле многе службе и позиве и борбом за намештење довеле до социј.алне и моралне кризе. Стога је Режим основао посебни тип женских школа. Из средње школе, која даје општу и првенствено хуманистичку културу, отворен је девојчици пут у: 1) женски институт, трогодишњи, а за овим у ;2) женски магистериј, двогодишњи. У овим школама се девојке образују у предметима опште културе, затим у васпитању деце, домаћој економији, практичном раду и кућној уметности. С дипломом магистерија постају учитељице у материнским школама. Овим није девојци затворен пут до осталих степена и доктората, него Је створена могућност да она пође путем који јој најбоље одговара, без борбе и криза. ж) Течајеви за раднике Да би се повећао капацитет радника у пољопривреди, индустрији, кредиту и осигурању, отварају професионална удружења — под надзором министарства за народно васпитање и министарства корпорација — течајеве за образовање и усавршавање својих чланова-радника. Разне течајеве за раднике могу отварати и фашистичка странка, комесаријат за ратну продукциЈу, министарство пољопривреде и шума и поједина предузећа. з) Наставници Режим се нарочито брине за спрему наставника која треба да буде научна и стручна, духовна и политичка. (Стога су универзитети добили карактер установе за политичко-моралну изградњу студената). Основни је услов за наставника осећање позива за високу улогу наставника. Спрема се јача и усавршава у дидактичним експерименталним центрима, школским лабораторијама и музејима, у методолошким институтима главнијих унверзитета и у течајевима за асистенте. Намештење се добива стечајем. и) Испити, књиге и школска година Испитима Ј 'е главни задатак одабирање по показаним склоностима и способностима: 'њим ученик прелази из разреда у разред, из школе у школу. На крају сваког школског течаја основног, средњег, вишег, уметничког и женског степена и реда, ученици полажу обавезно дипломски испит. Сви се испити допуњуЈ 'у једним радом. Приватни ученици могу полагати све испите, сем у оним степенима где је неопходно потребно похађање државних школа. За школе основног степена постоје књиге државног издања. За средњи и виши степен нико не сме штампати књигу без одобрења министарства за народно васпитање. Школска (и академска) година има периоде предавања и периоде ферија, наизменично. За време ферија се заказују „радне смене". Ур.