Prosvetni glasnik

Хигијена у васпитању

195

женским гимназијама, да посматрам такве сукобе два света који се међу собом не разумеју. Васпитање у хигијени је потребно и будућем инжењеру. Зар би он чинио погрешке у зидању станова да је добро упућен у хигијену становања? Или зар би извео подизање водовода или чесме с манама у хигијенском погледу, да је његово хигијенско знање довољно? Нећемо да залазимо у критиковање мелиорационих радова без асанација или остављање материјалних ровова поред путева, железничких пруга, насипа и друго, без омогућивања да се цеде или да вода из њих отиче. Агрономов је рад везан за хигијену и живот човеков, макаквом се граном бавио. Хигијенско васпитање о намирницама за живот његовој стручној спреми може само користити. Правнику, био он судија, адвокат, полицајац, хигијенско васпитање може само помоћи у правилном суђењу о људским делима, толико сложеним и толико изненађујућим. Он непрестано мора да ради са људима разних слојева, разних нарави и васпитања, под разним условима и приликама, у разним околностима и збивањима. А у животу и делима тих људи има често пресудна значаја и њихов начин живота који се може познавати и процењивати тек са потребним хигијенским васпитањем. Школе треба да нам дају, у разним позивима, људе који ће од тих позива часно моћи живети, али који ће у исто време својим позивом и савесним обављањем дужности по своме позиву користити својим суграђанима и својој нацији. Нови људи се траже по свима позивима, са нових схватањима о животу у заједници, са новим осећањем о дужностима и одговорностима. Зато је пак потребно и ново позивно васпитање људи. Хигијена је несумњиво наука која може у сваком позиву врло много користити у васпитању за друкчије вршење позива, јер она је у многоме наука која упућује, како ћемо правилно живети и као појединци, и у породици, и у друштвеној и у националној заједници. Али и све остале науке у средњим школама морају, координирано и хармонично, служити васпитању младих људи за рад, за дужности, за одговорнссти. Кад то постигне средња школа, онда ће дати и спремније ученике за универзитет, а што је још важније, онда ће они много озбиљније схватити и потребу за савлађивање метода наука којима су се одали и за усвајање што већих количина знања.

Др. Стев. 3. Иванић