Prosvetni glasnik

3*

Белешке

одлука да се у скраћеном обиму пређе програм из тога или претход-ног разреда и да се, према показаном успеху, изврши поеле -тога превођење ученика у старији разред. Поред тога нарочито донесеним одлукама регулисано је питање збрињавањл многе избегличке деце у погледу њиховог уписа и пријема у школе. Познато је да већи бро'ј даровите сиромашне деце, нарочито оа села, после завршене основне школе не може да продужи своје школовање, јер нема материјалних средстава. Социјална правда налаже свима онима који се брину о просвећивању и културном подизању нашега мрода да томе питању поклоне нарочиту пажњу. Одељење је од свих управа школа тражило спискове таквих ђака. Заинтересован овим питањем министар просвете је покренуо акцију да се оснује Општи народни фонд који би се старао о школовању сиромашне и даровите деце. Ова акција је на путу да буде крунисана успехом. Исто тако препоручено је учитељима да систематски проучавају своје ђаке и да у договору са школским лекарима и ђачким родитељима, дају савете при избору позива. Препоручено је и то да се способВа деца упућују Грани привредника Српске заједнице рада, која ће деци према способностима омогућавати изучавање разних привредних занимања. Неуредно похађање школа једно је од крупних питања које прети да омете борбу просветних власти против неписменоети. Број ученика који ве похађају школу нарочито је велик по селима. Истина, често су томе узрок тешке прилике у којима сиромашне сеоске породице живе: немање радне снаге, одела, обуће и др. Али постоје и неоправдани поступци родитеља који неће да шаљу своју децу у школу. Против њих се очевидно морају да предузму строге мере. Одељење је стога спремило Уредбу о изменама прописа Закона о народним школама по којој су казне за неуредно похађање школе пооштрене и њихово изрицање пренето у надлежност среских начелника. У вези с овим издато је наређење да сви наставници и управнтељ® школа дођу у непосредни лични додир са ђа-чким родитељима и да их саветују да шаљу своју децу уредно у школу. Наређено је да се држе н предазања у вези с овим и да се том приликом бројно у процентима прикаже колико смо ми много заостали у погледу писмености и просвећевоста за другим народима и да је у интересу како поједвнаца тако и целог нашег народа да ђаци уредно посећују школе. Надзор над радом учитеља Министарство врши преко школских надзорника, среских и окружних. Среским надзорницима наређено је да врше два пута годишње обилажење школа и преглед рада учитеља и да о томе подносе извештаје са статистичким подацима преко окружних начелстава Министарству. Окружним надзорницима стављено је у дужност да и они обклазе школе и да се на терену упознају са просветним гштањима својих округа. Они имају право оцењивања наставника. Школеким надзој>ницима препоручено је да учитељима приликом прегледа дају и упутства за рад. Учитељима је наређено да све школске баште морају бити тако уређене и обрађене да служе корисно настави, а и да служе за углед и пример околини у којој се налазе.