Prosvetni glasnik

Васпиташе школских заједаица

У сваком дечаку постоје услови и амбиције у већој али мањој мери за усавршавање, и вештина васпитачева је баш у томе, да он ове осета, пробуди и развије. Искуоном педагогу је јасно, да се сугеришући слабом ученику наду и поуздање, може и од њега добити задовољавајући ушех 5 онако исто као пиго <?е од доброг ученика сумњичењем и тенденциозном педантериј&м може створити ученик без наде у успех, Песталоци препоручује да се деца ваопитавају не само у поштовању старијих већ и у поштовању самог себе. А да дечак себе цени и поштује, треба у њему пробудиуи уверење да он у себи има и добрих моралних страна. Кад он осети и увиди да се његови поступци одобравају од старијих и од другова, онда ће, поступно то уверење бити све јаче и поузданије. И као што за успех у настави треба у што јачој мери негавати дечју самосталност, саморадиност, тако и за морално усавршавање треба давзш могућности да се дете нави?-;ава на еамосталне поступке, тј. поступке чију ће вредност оно умети цекити самостално. Зато наставници треба код ученикз да развијају самопоуздање и да им пружају прилике да опробају своје особине у нракси и животу. Васпитање у нашим школама обично се саображава окрутним, мртвим параграфима прописа и школских уредаба, правила и закона, а никако се не узима у обзир и дечја индавидуалност. Намећући овим пропискма ученицима претешке дужности у владању, васпитач се, природно, почиње све чешће спотицати о случајеве гажења својих наредби. И ако при том не буде умео собом владати и не буде умео бити стрпељив, он ће се стално љутити и том љутњом још негативније васпитно утицати. Два до три момента несавлађивања и недовољног такта у владању собом, неминовно удаљују васпитача од васпитаника. А овим првим, почетним незадовољствима користе се разредне „вође", мишљења и осећања незадовољника наметну целом разреду, а тако цео разред постаје неприступачан за наставникова даља посматрања и васпитна настојавања. Главни задатак оних који су на себе примили обавезу васпитања школске заједнице, мора бити у томе да се особеним начином поступања и педагошким тактом изгради школски вас-