Prosvetni glasnik

Дискуеија са радне седнице и резолуција

481

она? Од св. Саве. А откуд је св. Сава? Од Богочовека Христа. Једино порекдо свега светосавског јесте Богочовек. У крајњој линији све што је светосавско своди се на богочовечанско, на еванђелско. Сава је постао светим помоћу једино Светог, помоћу Богочовека. Живећи Њиме, он је осветио себе, обогочовечио своје биће, и све његово постало је свето, богочовечанско, еванђелско. На крају, светосавска просвета је еванђелска просвета, богочовечанска просвета. У њој је Бог увек на првом месту а човек на другом месту: човек и живи, и мисли, и осећа, и дела Богом. И то не неким апстрактним Богом, већ Богом земаљске стварности, Богом који је постао човек и у категорији човечјег дао све што је божанско, бесмртно и вечно. Стога је у роду људском једини Он имао право да од људи тражи божанско савршенство: „Будите савршени као што је савршен Отац ваш небески — Бог." За остварење таквог савршенства у кругу земаљских стварности Богочовек је дао људима сва потребна средства и све потребне силе — свете еванђелске врлине. Кад се остваре ове врлине, оне дају светог човека. А то значи савршеног и довршеног човека. Саткан од светих врлина, он главном аортом свога бића стално црпе ове бесмртне животне силе из вечно живог Богочовека. Зато се осећа бесмртним и вечним још у овом животу; зато и у сваком човеку види бесмртно и вечно биће. Еванђелске врлине су спроводннци божанске светлости. Зато светитељ светли и просветљује. Он носи у себи „светлост света"; она му осветљује сав свет и он види његов вечни смисао и његову вечну вредност. Светлост света је у исто време и „светлост живота"; она осветљује пут који води човека у бесмртност и вечност. Зато наш народ за свога највећег просветитеља сматра овога ;ветитеља св. Саву. Свети Сава је највећи српски просветителЈ, јер је највећи српски светитељ. Просвета је само пројекција светости, светлости; светитељ светли и тиме просветљује, просвећује. Просвета је свим својим бићем условљена светошћу; прави просветитељ је у ствари само светитељ. Без светитеља нема просветитеља; без светлости нема просвете; без просветљења нема просвећења. Светост је светост божанском светлошћу. Истинска просвећеност није друго до зрачење светости. Само су светитељи т