Prosvetni glasnik

Државни просветни план

437

(по извештају Министарства социјалне политике и народног здравља). 12) Недостатак школованих људи осећа се у пореској и цар^нској струци, у Управи државних монопола, Поштанској штедионици (по извештају Министарства финансија), у поштанскотелеграфској струци (по извештају Миниетарства пошта, телефона и телеграфа), у економским наукама и у привреди уопште (према мишљењу Главног задружног савеза). Извесне установе тврде да имамо, међутим, вишак школованих снага са гимназиском спремом. Због оваквог стања стручњаци са стране доводе се за прецизне занате и свуда где се тражи стручна техничка спрем-а. Према одговорима добивеним од Индустриске, ИнжењерсКе и Занатске коморе, Главног земаљског савеза занатских удружења, Савеза трговачких удружења, Српске заједнице рада, Министарства нароДне привреде и Министарства социјалне политике и народног здравља, у-свима струкама индустрија је морала да уПОСли мањи или већи број страПИх стручњака и стручних раДника, Нарочито у текстилној, кожарско-крзнарској, маШинекој, хемиској, рударско-топионичкој струци, у грађевинарСтву И у шумарсру. СтранЦи су запослени на мајсторским Положајима у ИНДустриеким, рударским и сличним предузећима (извештава Министарство социјалне политике и народног здравља). ПреМа извештају Занатске коморе и Главног земаљског савеза занакких удружења, странци су запослени у овим занатима: ауто-механичарском, ауто-каросерискоМј монтерском, за кнсталације електричних централа, електричних постројења, постројења за централно грејање, вентилациј}/, млинарска постројења, поправљаЊе машина за штампање, писање и рачунање, текСтилног заната, молерско-фарбареког, ликорезачког и дуборезачког заната. Стране раднике, по. мишљењу СЗР, можемо заменити нашим само ако путем стручних школа оспособимо наше радништво. Због тога се у свима гранама привреде мора ств</рити етручно школство (Трговачка комора, Земаљски савез пољопривредних комора). Скоро сви се слажу у том да постојеће школе не дају повољне резултате у погледу оспособљавања и упућивања својих апсолвената на еамосталан привредни живот (Мин. грађевина).