Prosvetni glasnik

/

478 Просвегни глаенин

машна ствар да је требало да се члановима Великог већа унапред предаду извештаји да би их могли проучити. Зато он неће да говори о плану, јер не зна да ли је сваку ствар довољно разумео. Сматра да је наш народ угрожен не само на пољопривредном већ и на духовном пољу. Истиче како смо у прошлом светском рату изгубили 30% људства, међутим у овом рату наш је народ изгубио 25% и тешко да ће моћи да се опорави после овог рата жо остану све оне прилике под којима је досад живео српСки народ. Наш је народ још од 1929 године почео биолошки да назадује толико да у неким крајевима достиже француски народ. Имамо крајева где има више умирања од рађања. Имамо крајева усред Шумадије где је прираштај само 2 на 1000. Ми се налазимо у страховитој опасности. По његовом мишљењу, по његовом дубоком уверењу, опстанак је српског народа угрожен. Подвлачи како.у Источној Србији влада систем једног или два детета на селу. Имамо читавих срезова где је умирање веће него рађање. Једна добра општа просветна политика може чуда да створи. Народни се дух у нашој земљи изгубио. Наша просветна политика мора да створи наш самозаштитни систем. Сматра да је то врло важан проблем и да се тим питањем треба да позабавимо и ми и цео наш народ. Од тог основног питања треба да полазимо ка решавању сваког другог питања. Проеветни план који је овде изнесен сасвим је добар. Доцније ћемо видети шта му недостаје. Ми морамо сем тога извршити преваспитавање васпитача. То је основно питање. Ја сам питао два наставника средње школе ових дана да ми кажу шта је јГ српском језику специјално етничко за српски народ. Они нису знали то да кажу, нису знали да кажу шта у српском језику има од векова што је специфично српско. Наш језик нас везује, ми се њиме споразумевамо и њиме говоримо. Ја сам поставио наставницима историје питање да ли могу да кажу шта је дух српске исторцје. Нису умели да даду одговора. Преваспитање васпитача јесте ствар која треба да се узме у обзир. Без тога ми не можемо провести ни најбољи просветни план. Ми мссрамо имати наш национални план. Наше школе морају да раде у духу наших традиција, вековних наших традиција. Наша школа мора да из тринаест векова, колико живимо, извуче рно што де битно наше. Морамо створити такве школе које ће