Rad : list za nauku i književnost

4 - РУАН пЕ | 1 св. П.

посредних и локалних њених појава и хвата опште п вечите црте у предмету описиваном. Први правац тражи ефекат вештине у питоричној верности, а други у савршености и истини 06лика (пластике). Шррвог правца држе се вештине у северној

Европи, а другог на југу —- У Италији. И један и други достижу у овим вековима, које описујемо — до своје нај" више моћи, први у делима такозване „нидерландске школе“. други у делима великих пталијанских вештака на раскрсници ХУ, и ХУГ. века. Кад се изађе из времена реФормације, онда. северна вештина са својим пштореско-реалистичким стилом закржљава, а уплив вештине пталијанске постаје моћан; и докле ће на пољу научних испитивања, гдекоји западни народи у удобнијим политичким приликама претећи Италијане, дотле ће Италија остати и до дан дањи отаџбина најсавршеније вештине. Овај преглед не оставља више простора но котико само да се спомену између великих, највећи вештаци западних народа у ХУ.иХУ веку.

Италија је још раније имала доста великих вештака, који су обележили онај пут, којим ће се њена вештина доцније развијати. Нарочито на пољу екулштуре и «сликарства налазимо неколико њих, (Шигано, отац и син 1900—1820: Чимабуе 1940—1308 ; Дучио Буонисења 1282—1811), који су покушавали да шематичким облицима византијске вештине даду пдеалности е5 те леживота. Биће да се под упливом те тежње

тадање/гу Италији налазе слични покушаји, ма и у слабим одјецима, на „делима“вештине у српским земљама Њеманићеког

времена.“ (Шоулед. белешке путника по Балкану, Гиљердинга, Макензијеве п-Ербијеве, Хана, и мој чланак у Просвет. Гласнику свеска ХЕиХИ. 1880. тод.) Име Тота ди Бовдоне (1276—1336), савременика и земњака Дантеовог. најпознатије је од тих ранијих раденика. Исти дух, исти алегоријски стил налази се у сликама Ђотовим и епосима Дантеовим. Они су били пријатељи: (5сатала. Папје Ајоћлем. 1879. 188.) 1840 год. одкривена је на зиду у једној Флорентијској цркви младалачка слика песникова коју је Фото радио (око 1290). Уплив његов на вештину опажао се свуда где је мајстор ита· лијански са својом кичицом или својим длетом доспео, јер је 'Вото био велики у сликарству, архитектури и скугштури Најзнатнија његова дела јесу алегоријска група (слика) у цркви у Асиси: три завештања сиротиње, невиности и п0корности; седам тајни, у једној неапољској цркви; историјско