Rad : list za nauku i književnost

св. К СМЕДЕРЕВСКА ЖЕЛЕЗНИЦА 3 : 51

На карти видимо, како је Плана веома близу истакнута Дунаву. Непријатељска лака (коњичка) одељења могу за непун дан хода доћи до Плане, и тиме пресећи целу нашу пругу на два дела. Део од Београда до Јасенице кратак је одвећ, да би могао кретању наше војске помоћи. И довози хране и других потреба на тако кратком остојању железница не олакшава много. Уз то би се непријатељ трудио да овупругуу своје руке узме. Нападао би врло лако са две стране: од ЏМлане уз Јасеницу и од Београда к Авали. Нама би остало, да се на овом делу бранимо са две стране.

Чим непријатељ овај део пруге заузме. пмао би он од ње знатне користи. Напунио би из далеких крајева своје државе средину Шумадије, око Међухужја — Аранђеловца са војском, и одатле су му отворени путови преко Рудника за Чачак, преко Венчаца за Гружу дакле за Крагујевац и Карановац; друмом за Крагујевац и низ Јасеницу у Моравље; преко Вагана и низ Џештан за Колубару. Сви му путови стоје отворени, а нама би било тешко раштркати снагу и бранити сваки пролаз н богаз. Код толиких пролаза на свакој тачки бићемо сасвим природно слаби. -

Други део наше оцепљене пруге могао би се од чести заштитити утврђењем на висовима код Плане, али права и. довољна одбрана железнице могла би се тек негде око Багрдана осигурати, а тиме, разуме се, напуштамо знатан део производног Моравља непријатељу.

На другом сам месту раније навео,! да је нашу железничку трасу ваљало спроводити од Међулужја и даље средином Шумадије, од прилике на Крагујевац, па одатле или преко Сабанте и јужног огранка Црног Врха за Јагодину, или од Сабанте на Ђелушић = Варварин.

Овако повучена пруга одговарала би најбоље и нашим војеним и трговинским интересима. Пруга железничка не би била изложена лако нападу непријатеља, а уз пут налазимо читав низ положаја, од којих се сваки даде добро утврдити и бранити. -

Џа кад је Плана тако опасна од непријатељске навале, у толико пре је опасна још и железничка пруга од Омеде-

' У „Пороти“ за 1879. род.

4“