Radno i socijalno pravo
Златибор 2007 Радно законодавство у пракси
Закон о раду утврђује обавезу послодавца да поводом доношења одређених одлука затражи мишљење синдиката,“ а уколико није образован синдикат, онда мишљење треба да затражи од представника кога одреде запослени (чл. 16. ст. 1. тачка 5.). Коначно, и питању савета запослених у Закону је посвећен један члан (чл. 205.). Предвиђено је да запослени могу образовати савет запослених код послодавца који има више од 50 запослених, у складу са законом. За сада у Србији нема закона који регулише питање савета запослених. Ипак, ову идеју да се питање савета запослених регулише законом, а не колективним уговором – као по ранијем Закону о раду из 2001. године, треба подржати. На синдикату је да инсистира на доношењу одговарајућих законских оквира (у питању је суштински интерес запослених), у којима ће, наравно, бити и одређеног простора за аутономну регулативу.
Питању партиципације, у ширем смислу, посвећена је одговарајућа пажња и у Закону о безбедности и здрављу на раду из 2005. године. Међу општим обавезама послодавца, у вези спровођења мера безбедности и здравља на раду, предвиђена је и обавеза да обавештава запослене и њиховог представника о увођењу нових технологија и средстава за рад, као и о опасностима од повреда и оштећења здравља која могу да настану њиховим увођењем (чл. 15. ст. 1. тачка 3.). Исту обавезу имају два или више послодаваца који у обављању својих послова деле радни простор (чл. 19.). Законом је предвиђен и Одбор за безбедност и здравље на раду (чл. 44. и 45.). Одбор је институционална форма учешћа запослених у доношењу одлука, у вези спровођења одговарајућих мера безбедности и заштите здравља на раду.
Треба још једном подвући потребу да већ сада, у транзицији, ваља радити на доградњи и изградњи прописа у вези партиципације запослених у духу европског права (постоји већи број директива посвећен тој теми), иако још нисмо учлањени у ЕУ и формално немамо такву обавезу.
ig Код доношења програма решавања вишка запослених; доношења одлуке о увођењу ноћног рада; код промене послодавца, а из разлога ублажавања социјално-економских последица. 8 иСллгл.РС", бр.101/2005. 26