Radno i socijalno pravo

Проф. др Миомира Костић, Социјална заштита остарелих људи код нас, Радно и социјално право, cmp. 41-64, XIV (1/2010)

помоћи и социјалних служби). У томе, осим државних органа, велики удео има и цивилно друштво, у првом реду удружења и синдикати.

Натпросечном ризику од сиромаштва изложене су и особе које имају више од 65 година (при чему су у најтежем положају оне без пензијских накнада), као и деца. Старе особе чине скоро четвртину укупног броја сиромашних, а 12,7 % деце је сиромашно. Ризику сиромаштва посебно су изложене старије жене у сеоским подручјима. Неписменост је најизраженија у старијој женској популацији, међу женама које имају 65 година и више и износи 36 %.

Многе од наведених констатација у оквиру Националне стратегије поновљене су из претходно усвојених стратешких докумената или су послужиле као путоказ за даљу разраду и у другим стратегијама које се предметно, посредно или непосредно односе и на остареле особе. Оно што је интересантно јесте да је Национална стратегија о старењу" донета пре Националне стратегије одрживог развоја, дакле још 2006. године, уз концептуалну усклађеност са Препорукама и обавезама Мадридског међународног плана акције о старењу (2002) и Регионалном стратегијом његове примене донете од Економске комисије УН за Европу, затим Стратегијом за смањење сиромаштва (2003), као и са Закључцима М] геронтолошког конгреса Југославије (одржаног од 10. до 12. маја 2002. године у Врњачкој Бањи) за период до 2015. године.“

14 Национална стратегија о старењу, „Сл. гласник РС“, бој 76/2006

15 Априла 2007. године Србија је поднела „Извештај о активностима у Републици Србији на спровођењу Регионалне стратегије за имплементацију (РИС) Мадридског међународног акционог плана за старење (МИПАА)“ ОУН-а, Економској комисији за Европу, Одељењу за активности у вези са становништвом. Коришћени су извештаји и интервјуи чланова Савета за старење и старост Владе Србије (17 чланова-представника организација које се баве питањима старења у Србији), официјелни извештаји Министарства за рад, запошљавање и социјалну политику, Министарства здравља и Канцеларије потпредседника Владе за праћење и имплементацију Стратегије за смањење сиромаштва. Партиципативни приступ – 1. Резултати евалуативног истраживања (квантитативни и квалитативни) НВО “Амиту" у сарадњи са УНДП- Србија, «Ванинституционална заштита старијих људи у Србији", Фебруар, 2007; 2. Резултати са фокус групе старијих грађана Србије изложени на националној радионици “Живот и права старијих људи у Србији", у оквиру пројекта “Подршка реформи политике старења у Србији" - HBO “Рговено буПирро" у сарадњи са МРЗСП, март 2007.

Видети: Извештај о активностима у Републици Србији на спровођењу Регионалне стратегије за имплементацију (РИС) Мадридског међународног акционог плана за старење (МИПАА),

www.zavodsz.gov.rs/...starenja/UNECE%20Nacionalni%20izvestaj%200%20 starenju%20u%20Srbiji.doc,npuctym: 14.1.2010.

47