Ratnik

634 НАУЧНИ И поуЧНИ ДЕО

у главноме из 1277 бронзани топова, 9000 ласета, 140.000 ручног орутја, 49.000 ладног оружја, 2900 центи барута, 376.000 топовских метака, 16.000 граната са шпиглом, 1200 центи картечни куглица, 594.000 упаљача , 5600 дрвени упаљача за бомбе и 10 милиона патрона (Фишека). Осим тога пало је много тренског и пионирског алата Пемцима у руке. Све ово у Немачку или на разне тачке војишта, према потреби, одправити, требало је ванредног напора од стране жељезница, но ипак су могле по неке транспорте за време одложити. На самом бојном пољу биле су жељезнице до 1870. сразмерно мало употребљаване. Њиов рад је при транспорту трупа врло ограиичен, јер веће масе трупа брже пешке дођу на краћем растојању на опредељено место, него железницом.

За објаснење овог тврђења нека служи следећи пример: Једна трупа — бројног стања 1. војске од 9. Авруста 1870. од: +7 батаљона, 82 ескадропа, 30 батерија, треба, да у што могуће краћем времену пређе пут од 9 миља.

Војска има на расположењу жељезницу са два коловоза, којом се може дневно 18 влакова послати. Ова војска треба за превожење 100 влакова — без трена, јер овај може доцније доћи — који за би; дан могу стићи на место определења.

У два марша стигла би трупа на исто место. ељезница са једним коловозом превезла бп ту трупу са 12 влакова дневно тек за 9/ дана, тако да је на сваки начин боље марширати. На даља одстојања је превожење са жељезницом далеко пробитачније, јер кад би та војска имала 40 миља да маршира, требало би 20 дана марша, дочим би жељезницом са два коловоза стигла само за 6, а са једним коловозом за 107 дапа.

Као недостатак жељезница има се поглавито навести:

1) Што трупе појединце стижу, да ће дакле првог дана само мали број на лиду места бити. Но дневно до-