Ratnik

238 РАТНИК

зјемего-атепСке уојзке, Кој хатепјије дјепегаја Реуфопа 5. Магећа. Рега па је рппио диХпоз“ 1. јша. 2а ротосткКа пјесомог одгедјеп је дјепега! Јатез (О. Нагђога.

Замена радијуму. — Међу ретким металима радијум заузима специјално место због своје ванредне реткости. Ко„личина радијума која се производи није ни у каквој размери према потреби. Стога изазива највеће интересовање у научном "свету вест из Америке, да је тамо пронађена некаква замена _радијуму. Чује се, да га је хемијски факултет Мисурског универзитета пронашао као прелазни продукат мезоторијума, једног радијуму сличног елеменша. Ако би се ова вест обистинила, сона би морала изазвати преврат на овом хемијском пољу. — До сад је Чехословачка имала монопол производње радијума; овим проналаском би тај монопол био укинут.

Нов моторни лафет. — За кретање тешких и најтежих калибара до сад је употребљавана моторна вуча, т.ј. аутомобилна кола уз која је оруђе било прикачено. Маневровање са "таквом вучом, међутим, показало се заметно и постављање оруђа захтевало је времена и труда. Да би се овим недостатцима доскочило, учињени су покушаји у северо-америчкој војсци са једним моторним лафетом (Са«егршаг-Гатеће), у који је топ усађен и креће са моторном снагом, како сама цев тако и цео воз. Ова покретна справа је дугуљаста, споља има вид греде или стабла, која је положена на 2 пара тешких точкова; на једном крају уздиже се топовска цев, а на другом је „механизам правца и кочења. Цев се по употреби може водоравно положити дужином справе ради даљег кретања, али се кретање напред може вршити и при уздигнутој цеви, нароччито ако је терен погодан.

Точкови су обложени са два појаса или широка „ланца“ жоји обавијају по чешири точка с обе стране воза. Овај ла-

нац омогућава да се справа креће и по меком тлу. — Цела 'ова конструкција је проналазак инжињера В. Криста (М. "Спате).

Детаљи: Топ, лежиште, горњи и доњи лафет леже на задњем крају кола.

Елевација 0—359%, у страну 0—10%. При 30" елевације задњак додирује земљу при назадовању. Оквир справе и стране су од Бесемерова челика. Пречник точкова, обложених гумом, 90 см, дебљина њихова 15 см. Беочузи ланца су 50 см. широке плоче, које обухватају по 4 точка на свакој страни кола. Овај ланац додирује земљу испод точкова дужином 5 метара округло. Ако се ланац не употребљава, може се сложити ми оставити у удешене преграде с обе стране цеви.