Ratnik

62 | РАТНИК

потребна нарочита средства за везу, која су увек несигурна. Стога су ове батерије увек у стању да одговоре променљивим и непредвиђеним захтевима пешадије.

По овим особинама батерије, које прате пешадију, морају саобрагити своје дејство постојећим приликама ; њихова употреба неће бшти непрекидна. Ово је последње нарочито потребно, да се не би сувише похабале и да не би одмах у почетку остале без муниције. Али њихова акција имаће, било у офанзиви, било у дефанзиви, све особине моћи и дејства обичне лаке артиљерије, само са разликом која је последица ограниченог броја оруђа.

Употреба ових батерија биће у многим случајима слична употреби батерија претходнице неке велике јединице на маршу или заштитнице при одступању а кад се ове сусретну са непријатељем. Најподеснији је вид артиљерије, нарочито товарна (брдска) артиљерија, ако су њени топови удешени за транспортовање људском вучом помоћу нарочитих, придодатих саоница.

Борна кола су оклопљена и моћно наоружана аутосредства, која су услед својих нарочитих справа за кретање (помоћу специјалних ланаца), наоружања, заклона и тежине способна да се крећу на разноликом земљишту бојишта, уклањајући све пасивне и активне препреке.

Она могу савладати и. нагиб већи од 50%, и препреке узвишене или удубљене као што су ровови, корита текућих вода и насипи. Нарочито су употребљива у равничастом и лако таласастом земљишту; највеће препреке налазе у мочарном или каменитом и кршевитом земљишту, или у земљишту преривеном ватром тешке артиљерије.

Борна кола као осетљиви апарати, који се поред доста знатне повредљивости брзо истроше, развијају се све јасније у два типа: лака борна кола, која имају да прате пешадију, и тешка борна кола, која имају да руше и ломе.

Лака кола, која су обично наоружана митраљезима, теже једном типу, све лакшем (највеће тежине од 6—7 тона), све бржем (до 15 километара на сат) и више окретном, да би могла пратити пешадију на сваком земљишту. Тешка кола, која су обично наоружана топовима и аутоматским оруђима, теже једном типу, све моћнијем, чија ће тежина можда достићи 70 тона, јако оклопљеном (до 50 мм.), који би био способан да прелази знатне препреке, као што су канали широки до 5 метара и газови дубоки до 1'50 метара.

Корисна употреба борних кола могућна је под овим битним погодбама: масе, изненађења (да би се ово омогућило, употребљава се вештачка магла) и шесна сарадња са осталим