Ratnik

ЗАУЗЕЋЕБЕОГРАДА _ 39

флекторима. Иначе био је примећен нарочити рад на ојачавању њихових утврђења; тако, између осталог, Срби су ноћу 3. октобра подигли нову препреку од жица на острву Велика Цитанлија. 3

5. октобра отпочело је дејство наше артиљерије према утврђеном плану, пошто је претходно од стране армијске команде телефоном у 12 часова саопштен час почетка отварања ватра — што се поновило 6. и 7. октобра. Непријатељ није одговарао, већ је ггђао аероплане изнад Београда. У отварању ватре нису учествовале све батерије, јер многе нису биле готове за дејство; тек је 6. октобра испало за руком да све батерије ступе у борбу. Пред вече је ватра престала, пошто су сви потребни елементи гађања били узети.

У току ноћи 5. и 6. октобра били су сви непријатељски рефлектори понова у највећој активности. Око поноћи у Београду је била погашена свака светлост. Око 2 часа после пола ноћи лажни монитор био је укотвљен код Ратног острва, према острву Червенки, али није успео измамити непријатељску ватру.

Спуштање превозног материјала ка месту укрцавања у рукавцу Дунава, југо-источно од острва Червенке, није било примећено од стране непријатеља, у пркос више пута извршеном осветљавању рефлекторима. Иначе бродови су добили наређење да се у случају непријатељског осветљавања зауставе, у ком циљу имали су бацати помоћне ленгере од камена.

И пре подне 6. октобра прошло је потпуно на миру. Осветлење је било тако рђаво, да се ватра није могла отварати. Тек око подне време се поправило. Због тога је дејство артиљерије отпочело тек око 2 часа по подне.

Осматрањем је утврђено да је дејство, нарочито у северном делу вароши, било врло добро. На Калимегдану постигнута су јака рушења старе тврђаве, а у железничком насипу фланкирајућом ватром постигнуто је врло добро дејство. Код железничке станице и у фабричком крају северо-западно од кланице примећени су пожари.

Српска артиљерија одговарала је само са по којим метком противу Земуна. Само су непријатељска пешадија и машинске пушке са обале гађале по подне један немачки авион, који је стално летео над делом железничке пруге: Топчидер—Раља. На друму Београд—Младеновац, међутим, нису се могли приметити никакви покрети трупа. Дан раније било је утврђено аеропланским извиђањем да дивизије, које су се налазиле дубље у унутрашњости Србије, нису кренуле напред. Све је показивало, да ће непријатељ намишљеном операциом бити стварно изненађен.