Ratnik

ГРАЂЕЊЕ НОВИХ ЖЕЉЕЗНИЦА'

— Са једном картом у Прилогу ! —

У „Политици“ од 24. марта о. г. имали смо прилику да читамо чланак под насловом: „Београд—јадране“, у коме се у главним цртама износи понуда Књаза Љвова и пуковника Краца за грађење нових жељезница: Београд—море и Косовска Митровица— море.

Налазећи да је само грађење ових пруга недовољно, те да се поред задовољења највиталнијих како чисто војних, тако и опште културних захтева, избегну или бар умање. тешке обавезе које понуђачи стављају нашој држави као гаранцију за осигурање прихода на уложени капитал, за израду и експлоатацију нових пруга, мислим да ово питање није још довољно проучено и да га треба свестрано проучити путем штампе, пре но што ће се по њему донети коначна одлука, Стога ћу покушати да у овоме чланку изнесем у главним цртама своје гледиште:

Које би нове пруге требало у току неколико година изградити, те да колико толико помогнем решењу овога тако крупног питања, за чију одлуку држава има да да опсежне материјалне обавезе.

Кад расмотримо добро жељезничку мрежу наше Краљевине у вези са суседним државама и морем, видећемо дау њој заиста недостају извесне нужне линије, које би са постојећим скупа направиле веома моћном главну пругу са морем и омогућиле, да се поред задовољења чисто војних и опште културних начела огарантује онај приход, који би био довољан те да држава не рескира нимало ни при давању концесије овако великих размера, нити у случају грађења у сопственој режији.

Потреба за грађењем нових жељезница, начин како и где да се израде, као и правац куда трасе треба да воде, јасно

' Напомена. — Уредништво даје места овом чланку као једном независном идејном раду с напоменом, да при овим комбинацијама вазда ваља имати на уму још и финансијску моћ земље.