Ratnik
БРИТАНСКА И ФРАНЦУСКА ДОКТРИНА __ 69
Са друге стране, француска се правила одликују тиме, што је њихова доктрина изложена јасно и за официра осредњих способности. Она су написана једноставним и свежим језиком, одређеним тоном и снабдевена многим јасним сликама. Да узмемо на пример овај став: „Једноставна идеја, да сву пешадијску борбу води број група, које су распоређене у облику шаховских поља и које туку ватром земљиште пред собом, пружајући себи узајамну помоћ, ослобођана правила од сваког претераног разликовања између напада и одбране. У осталом, борба није никад офанзивна или дефанзивна од почетка до краја, већ мења свој облик, прелазећи од напада у одбрану и обратно.“ Други чланови француских правила истичу ову сличност: „Способност да се тренутно пређе из офанзиве у дефанзиву и обратно, у току појединих фаза једне борбе, треба да се развије у трупи тако, да постане инстинктом. Што су мање јединице, у толико је мања разлика између оба вида борбе.“ — „Код сваког застоја у напредовању непосредна и „аутоматска дужност сваког нижег команданта је, да организује систем укрштених ватри, да би њима добио потпун бараж пред својим фронтом“. Ови ставови збиља садрже, да је одбрана пешадије само заустављен напад; да је свака јединица која стане способна да се брани тренутно и са само слабим прилагођавањем земљишту. Француска правила личе на јак ветар, који скида маглу са ума младог официра, улевајући му доктрину, да поједине фазе једне акције не треба сматрати као одељења брода, која су раздвојена зидовима који не пропуштају воду.
У границама овог кратког написа није било простора да би се говорило о многим красним начелима, која су француским правилима јасно дефинисана и која се слажу са оним, жоја излажу британска правила. Пешчев задатак био је, само, да назначи главне разлике у правилима обеју земаља. Тачке које траже одобрење сувише су многобројне, ла би се могле све навести. Реформисан начин обуке може служити као узор свима војскама, ниједан други није тако гибак и једноставан или тако добр» прилагођен савременим потребама. Методи су обуке веома занимљиви и од вредности за официре сваке земље. Писац није постигао свој циљ, ако није учинио јасним год колике је вредности студија француских правила.
Мајор Зденко Ј. Аљанчић.