Ritam

ROY ORBISON - BALADA O CRNOM ANĐELU

“Rock’n'Roll je ranjiv kao srce i osetljiv kao nerv“ - Žikica Simić

Ročetkom đecembra 1988, svetom Pop muzike prostrujala je kratka age ncijska vest : "Roy Orbison , 52-go-dišnji američki pevač , umro je u mestu Hendersonvilleu od posledica sröanog udara. Bio je jedan od najvećih Rock pe-vač a u istoriji ove vrste muzike koji se vra-ćao u vrh popularnosti svojim novim pro-jektima. " Emitovana na našim prostorima između već monotonlh dokaza sveopšteg jugoslovenskog kolapsa i odjeka velikih svetskih katastrofa, ova vest je malo koga dotakla ; usamljene savremenike prvih dana Rock’n’Roll , njegove retke današnje fanatike i poneku vremešnu domaćicu čiji su tinejdžerski snovi / koje je činio i sam Orbison / zauvek pestali u dimu kuhinjskih isparenja. Zbog toga ovu priču o čoveku koji je svojim glasom topio najledenja srca posveđujemo onoj generaciji potrošača muzike kojoj istorija Rock'n'Rolla počinje Ramonesima, a završava raspadom Smithsa Roy Orbison imao je najplemenitije poreklo koje jedan Rock pevač može poželeti bio je rođeni Teksašanin. Međutim, pripadnost toj svetoj zemlji Rock’n’Rolla nikada ga nije privukla stereotipo neustrašivog kauboja sa gitarom o ramenu, koji već trideset godina odatle zapljuskuje svet. Umesto da bude još jedan od Rockabilly buntovnika tipa Elvisa ili Carl Perkinsa, Orbison se radije odlučio da u svom

teksaškom nasledu prepozna istu onu konfesionalnost koja je stvorila Hank Williamsovu " 1 Am So Lonesome I Could Cry ", ill Buddy Hollyeve “Words Of Love” i "Crying , Waiting , Hoping ", Prvi singlovi "Ooby Dooby" i " Rock The House " nastali su u legendarnom Sun studiju pod presijom Sam Philipsa da on. mora biti novi Elvis - "belac koji ima emooije i glas crnog čoveka " . Oak ni njihov relativni uspeh nije oslobodio Roya slutnje da je u pitanju Rockabilly konfekcija kojoj je poželjnu uvrnutost ulivao vokal - netipiòni , visoki Orbisonov tenor. Zato je propast Sun kompanije i raskid sa Philipsom doživeo kao lično oslobodenje od ideja u koju nije verovao - buntovništva i optimizma, pre svega. Ružnjikavi i povučeni Roy , sakriven od sveta iza svojih tamnih naočara, jednostavno nije bio slika i prilika Američkog Sna. Svoju drugu sreću Roy Orbison <se potražiti u Nashvilleu, u okrilju novoosnovane kompanije Monument. Već drugi singl potvdio je ispravnost njegove intuicije: "Only The Lonely ", srcolomna antiteza Rockabilly grčevitosti “Ooby Dooby " počistila je sve pred sobom na putu do vrha ameriòkih Top listi. Za Roya je poòeo novi život, ispunjen sa dve, pomalo divergentne vrste pesama koje je spajao njegov glas- romantična reminiscencija beskonačnih horizontalnih Teksasa uz koje

27