Ritam

ŽIVOT SA STRICEM KrstoRAPIÖ, 1988. Davor JANJIĆ, Aima PRICA, Miodrag KRIVOKAPIQ Anica DOBRA distribucija: AVALA FILM i KINEMATOGRAFI Posle višegodišnjeg okapanja sa producentskim kudama i programsko-repertoarskim savetima oko scenarija nastalog prema romanu "Okvir za mdhju" Ivana Aralice, u momentu kada je sa svega pet igranih filmova ved bio otpisan kao kinematografski penzioner, Krsto Rapid je ipak iznašao snage i nadina da realizuje "Ž ivot sa stricem", pokazavši daje itekako bio u pravu. Ž estoka, a melodramatid na pripovest njegovog filma nas vrada na sam podetak 50-tih godina ovog veka, krede se izmedu übogih krajolika Dalmatinske Zagore i opasnih meda istre, u prvom planu prati ideološko-politič ko sazrevanje svojih junakaškolaraca, a preko njih i ditave naše zemlje, da bi na jednom drugom, raskošnom i lako dostupnom nivou trajala kao lirski i filozofski zanesen spo-menik odrastanju koje voljom sudbine postaje 3vot pun gordine i razodarenja. Slededi vlastita iskustva i stvaralad ke metodze prikazane u tako vrednim ostvarenjima kao što su "Lisice" ili “Izbavitelj", ali i nad ine na koje su slidni idejni, kreativni i žanrovski problemi razrešavani u filmovima nekih drugih domadih autora u poslednje vreme, Papid je potpuno otvoreno odredio svoje "Žvot sa stricem"

kao omladmsku melodramu, svestan da mu samo takav, dist žanrovski model nuđi široke mogudnosti duhovne nadgradnje i ïntenzivnu komuntkaciju s publikom. S druge strane, a za raziiku od apdstrofiranih kolega, on se nije zadovoijio pukim ispunjavanjem žanrovskih stereotipa u funkciji isprazne đruštvene i Ideoioške kritid nosti, nije âeleo ni hteo titulu salonskog oponenta vlaciajudem sislemu, nego je fražio i više nego uspešno pronašao put na kom je politika korišdena kao jeçian od deiova sudbine junaka, ne dozvolK'äi da tako jak afilmski element previada umetnid ko u "Žvotu sa stricem". Vedi'na prošiogodišnjih, festivalskîh krllika Papidevog ostvarenja govori o deiu u kom je Izuzstnom izražajnošću dosegnut pomalo kcnzervativan i kiasid an film, vaijda smatrajudi tako nešto anahronim, stidsdi ss dubokih emotivnih reakcija koja prôvocira "Ž ivot sa stricem", i apsurdno se zalafudi za nejasan i nedokazan sinesletid ki modernizam. Istina je,

naravno, drugadija: red je o deiu autora koji savršeno razume poetsku suštinu medija, o lepom i dirljivom filmu izatkanom od najboljih, konzervativnih i kiasid nih sredstava koje kinematografija uopšte poznaje. Aleksandar D. Kostid DŽONi 5 (Short Circuit 2) Kenneth ■ JOHNSON, 1988. Fisher STEVENS, Michael McKEAN, Cynthia GIBB distribucija: MORAVA FILM Jugoslovenska publika je ostala bez mogudnosti da u bioskopskim salama vidi film "Kratak spoj”, proizveden pre dve godine, diji je "Džoni 5" nastavak. Prvi deo геЗгао je John Badham, autor "Groznice subotom uved e", koji je svoje bavljenje visoko-tehnološkim produktima u filmu "Plavim gromom". Glavni junak "Kratkog spoja", robot proizveden u ratne svrhe, koji se posle udara groma potpuno preobrazi, I od bezosedajne mašine postane bide sa dušom I srcem, predstavlja

78