Ritam

Robinson, lako član Motown familije koja je bila otelotvorenje "romantičnog duha uspona erne Amerike u 60-im", mnogobrojne protivrečnosti i suprotnosti које su pratile njegov život i karijeru su ga izdvojile iz predvidljive matice detroitske fabrike ružičastih hitova. Kompletna i duboka fascinacija religijom i seksom tako predstavljaju početak i кгај svake priče o Marvinu Gaye-u, čoveku koji je verovao i obožavao Isusa Hrista i prezirao prinude organizovane religije, voleo žene i mrzeo ženski rod, i opisivao sebe kao promiskuitetnog, ali izbirljivog. Duboki raskol izmedu telesnog i duhovnog, svetovnog i ''nebeskog'' je rano osetio, pokušavajući da sa sebe skine žig koji je nosio kao dete sveštenika; "Bilo je teško biti dete i stalno dokazivati svojim drugovima da si normalan kao i oni. Morao si da izgubiš stigmu božjeg deteta. “Tako je Marvin prisiljavao sebe da živi, prihvata i poštuje suprotnosti koje su ga fascinirale. Marvinova muzika nosila je u sebi sav duendo njegovog života. Prvi sastav u kome je pevao je bila doo-wop družina “The Rainbows” (u kojoj su nastupali i Don Covay i Billy Stewart) kojoj se pridružio kao šesnaestogodišnjak kome su dosadile svakodnevne gospel rutine u erkvi njegovog oca. The Rainbows su vre/nenom postali The Marquees koji su se domogli i ploče, a Marvinov tenor je zapazio Harvey Fuqua, tada 6lan relativno popularne vokalne grupe The Moonglows (snimali su za poznatu čikašku kuću Chess). Pogadate-Gaye je postao član The Moonglowsa a po njihovom raspadu on i Fuqua se sele u Detroit objavljujući svoje snimke na tri novoosnovane etikete: Harvey, Tri Phi i Anna. Fuqua se ženi sa Gwen Gord, sstrom Berry Gordy-a koji će nedugo zatim objediniti ove tri kuće pod zajednički krov Motown. Druga-sestra Berry Gordy-a, Anna, uskoro postaje žena Marvina Gaye-a i to je početak dvadesetogodišnje izuzetno burne veze između njega i porodice Gordy. Prvi posao koji je Marvin dobio u okrilju Motown-a je bilo mesto povremenog studijskog bubnjara-njegov učinak možete zapaziti na najranijim singiovima Smokey Robinson and the Miraclesa (kao što je "Bad Girl"): Njegov prvi solo singl izdat je u maju 1961-" Let Your Conscience Be Your Guide", i uskoro je bio praćen i albumom bio je to "The Soulful Moods Of Marvin Gaye". Nije prošlo dugo vremena da njegovo ime probije početničku anonimnost - hitovi "Studborn Kinda Fellow”, "Hitch Hike”i "Pride and Joy" (svi sa albuma "That Stubborn Kinda Fella") živeli su svoj život na pop i R & B top listama. lako su u osnovi ove pesme bile "konstruisane" po svim pravilima Motown zvuka (zapaljiva melodija, plesni ritam, kompleksni aranžmani) Marvinovo pevanje je izmicalo sofisticiranim vizijama Berry Gordy-a, a približavalo oštrom i strastvenom

pročišćenju" Otisa Redding-a, Po rečima George Nelson-a, autora referentne knjige "Where Did Our Love Go" posvećene usponu i padu Motown-a, bilo je to lice Marvin Gaye-a kao “"dobrog umetnika 1 '", posvećenog religiji, uvek sa Biblijom u ruci i stihovima iz nje na usnama, punog poštovanja za svoju ženu i njene rodake, koji se savršeno uklapao u Motownov sistem i nesebično doprinosio da pesme, kojih se možda i gnušao, postanu hitovi. Bio je to "savitljivi" timski igrač koga je lojalnost i ženidba načinila integralnim delom porodice Gordy, odnosno Motown-a. "No, postojaio je i drugo lice, najčešće proskribovano kao "problematično"; "Postojao je i Marvin koji je skitao naokolo sa muzičarima, zadivljen njihovim arogantnim ponosom , sklon "izmenjenim stanjima" ("Još kao klinac koristio sam

travu, alkohol, kasniji pilule, heroin, kokain ali, znaš... Umeo sam sve to da zakopam”), i ludovanju na svom motociklu po Detroitu"; Dakle, dve potpuno suprotne personalnosti Marvin Gaye-a, koje su u koncentrečnim krugovima, ali potpuno nepredvidivo, isplivale na površinu.

-PAROVI-

P

|Osle pisanja solidnog komada R&B 'žestine (“Try, It Baby") za Marvina, Berry Gordy se povukao iz aktivnog

učešća u njegovoj karijeri, Tako-je Gaye postao crude u rukama timova Motownovih producenata i kompozitora, neretko vodeno potpuno raznorodnim konceptima i idejama. U to vreme počeće i njegova saradnja sa pevačicom Merry Weils, tada jednom od značajnih Motown zvezdica (proslavila se po hitu "My Guy") koja je rezultirala sa dva Top 20 dueta - "What’s the Matter With You Baby" i "Once Upon a Time" Iskoristivši do maksimuma Gayeovu karizmu u ženskim očima koju je kombinaeija romantike i otvorenog seksipila samo pojačavala, uspeh ovih singlova otvorio je prostor za novootkrivenu formulu uspeha za Marvina, To su dueti sa Motown pevačicama koji su usledili pošto je Marry Wells napustila Gordy- evo "stado": najpre sa Kim Weston, a zatim sa Tammi Terrell i Dianom Ross. Saradnja sa Kim Weston odigrala se posredstvom njenog supruga Mickey Stevensona (koji je producirao već pomenuti

triplet Marvinovih prvih uspeha ), koji je u Gaye-ovoj popularnosti i Motown-ovoj reklamnoj kampanji video šansu za proširenje karijere svoje supruge, koja se teško mirila sa Gordy-evom idejom da Diana Ross bude jedina starleta Motowna. Rezultat svega: album “Take Two", singl "It Takes Two" i problemi koje je Kim Weston izazivala svojim izgledom koji je zasmejavao publiku. Počevši od aprila 1967, duet Marvin Gaye - Tammi Tarrell stvorio je neke od najromantičnijih pop pesama šesdesetih: "Aint’ No Mountain High Enough", "Your Precious Love", “Ain't Nothing Like Real Thing", You're All I Need To Get By“_ nastaiih u saradnji sa kompozitorima FuguaBristoi, odnosno Ashford-Simpson, Strast koja je izviraia iz ovih kompozieija mnoge je navodila na zaključak da su Tammi i Marvin ljubavnici, što nikada nije potvrdeno jer je i Tammi Terrell bila udata (za Davida Ruffina). iza ovog para ostala su tri albuma i jedanaest singlova nastalih do trenutka kada se sudbina ponovo umešala u Gayeov život - Tammi je posle otkrivanja tumora napnozgu i 8 neuspešnih operaeija umrla u 22-oj godini. Posle ove tragedije Marvin će se povući u dobrovoljno izgnanstvo koje će potrajati sve do albuma ."What's Going On" dok će se na njegove koncerte čekati do 1974.

- ŠTA SE DEŠAVA?-

Pi :

.rekretnicom njegove karijere smatra 'se pesma Normana Whitfielda "I Heard It Throught the Grapevine 11 , iz-

data 1968, koja je i u originalnom izvodenju Gladys Night and the Pips bila No. 1 na R & B listi. Četiri miliona prodatih primeraka za Gaye-a su imali i drugu dimenziju, sem materijalne-taj uspeh je bilo oružje kojim je Marvin pokušao da izbori ono o čemu je čitavu deceniju sanjao - svoju nezavisnost od Gordy-eve strategije Motown-a kao "pokretne trake" hitova koja mu je stalno nametala svoje producente i svoje kompozitore: "Ta prva decenija je bila nešto. Vrištao sam zbog "umetničke kontrole", i skoro sve vreme imao osećaj da vrištim sam za sebe. Konačno, kada je "I Heard 1t..." uspeo...Pomislio sam u sebi: Zašto? Zašto da me neko vodi? Znao sam da je u meni bilo nešto, nešto što nijedan producent ne može da vidi. Ali ja sam to video i znao da to mora da izade napolje." Marvin je insistirao sve dok nije dobio šansu da sam producira svoj naredni album, “Whats Going On". Bio je to prvi veliki Motownov "konceptualni" album (to 6e übrzo poslati praksa Temptationsa i Stevie Wondera), ali je od strane Gordy-a bio dočekan “na ncž" i odbijanjem da uipšte izda snimljeni materijal. Zahvaljujudi činjenici da Marvin dugo nije izdao bilo

25